Tragedi Raja Saul

 

Nota: Ini adalah sebuah artikel Kristian

 

Kisah Raja Daud adalah kegemaran kekal malar di kalangan orang Kristian. Tidak seperti Daud, Raja Saul bukanlah topik kegemaran di kalangan gereja. Ini tidak menghairankan kerana kisahnya ditandakan terutamanya oleh kegagalan. Namun begitu, Saul mempunyai kepentingan dalam sejarah Israel sebagai sebuah bangsa. Sebagai raja pertamanya, pemerintahan Saul menandakan peralihan Israel daripada konfederasi longgar suku-suku kepada monarki yang berpusat.

 

Saul dan Daud seperti yang digambarkan oleh Rembrandt

 

Perkara yang menyedihkan tentang Saul ialah dia bukan selalunya seorang yang gagal. Dia bukan sepenuhnya jahat, tidak seperti beberapa raja Israel yang kemudiannya. Saul mempunyai permulaan yang sangat baik. Dia berniat baik dan dihormati kerana penampilannya yang mulia. Namun, akhirnya, dia dihancurkan oleh kelemahan watak maut yang tidak pernah diatasinya. Dalam banyak ciri, kehidupannya seperti tragedi klasik Yunani.

 

Perjalanan Kehidupan Saul

Raja Saul adalah raja pertama Israel, yang diurapi oleh nabi Samuel seperti yang dijelaskan dalam Alkitab Ibrani. Dia berasal dari suku Benyamin, yang merupakan keturunan dari anak bongsu patriark Yakub dan memerintah pada akhir abad ke-11 SM. Saul dipilih sebagai raja pada masa ketika orang Israel menginginkan sebuah monarki untuk memimpin mereka dan mempertahankan mereka daripada ancaman luaran, terutama dari bangsa Filistin.

Ketika kita pertama kali bertemu dengan Saul, kita melihatnya melaksanakan tanggungjawabnya mencari keldai bapanya. Dalam pertemuan pertamanya dengan Samuel, dia memperlakukan nabi itu dengan penuh hormat. Dia kelihatan menarik sebagai seorang yang agak budak kampung dan pemalu. Saul tidak pernah mencari untuk menjadi raja. Malah, apabila rakyat berkumpul dengan Samuel untuk memahkotainya sebagai raja, dia begitu malu dan enggan mengambil kedudukan raja sehingga dia bersembunyi di antara bagasi (1 Samuel 10:22).

 

Saul diurapi sebagai raja (Ruj: aish.com, wordpress)

 

Alkitab memberitahu kita bahawa Saul mempunyai penampilan yang tampan dan sikap yang mulia, namun dia bergelut dengan masalah perasaan rendah diri yang melampau. Mencari keldai bapanya, dia secara tidak terancang mendapati dirinya menerima urapan Tuhan dan kedudukan baru dalam kerajaan (1 Samuel 9-10). Walau bagaimanapun, pemerintahan Saul yang rendah hati bermula dengan penuh janji. Dalam ujian pertamanya, dia menunjukkan kepimpinan yang tegas, kemurahan hati yang besar, kerendahan hati, dan kemaafan semasa menyelamatkan kota Yabesh Gilead (1 Samuel 11). Dia adalah seorang lelaki yang kita – dan kita boleh dengan mudah menganggap bahawa orang Israel juga – ingin sangat untuk berjaya.

 

Dalam ujian pertamanya, Saul menunjukkan kepimpinan yang tegas, kemurahan hati yang besar, kerendahan hati, dan kemaafan semasa dia menyelamatkan kota Yabesh Gilead.

 

Pemerintahan Saul bermula dengan kejayaan ketenteraan, termasuk kemenangan ke atas orang Ammon dan Filistin. Namun, lama kelamaan, hubungannya dengan Tuhan dan Samuel merosot akibat ketidaktaatan, dan keputusan pemerintahannya menjadi semakin bermasalah akibat ketidaktaatannya kepada perintah Tuhan. Salah satu contoh yang ketara adalah ‘keberaniannya’ dalam mengambil alih tugas menawarkan korban, sesuatu yang berada di luar bidang kuasanya (1 Samuel 13:9-14). Satu lagi adalah kegagalannya untuk mematuhi sepenuhnya arahan Tuhan dalam memusnahkan orang Amalek dan haiwan ternakan mereka. Sebaliknya, Saul menyelamatkan raja dan beberapa haiwan ternakan terbaik (1 Samuel 15). Dia tidak pernah dapat mengatasi dorongan batinnya dan ketakutannya terhadap bagaimana rakyatnya menerima dirinya.

Satu aspek penting dalam kisah Saul adalah hubungannya yang rumit dengan Daud, yang pada awalnya berkhidmat di istana Saul dan menjadi figura yang dikasihi di Israel selepas mengalahkan raksasa Filistin, Goliat. Saul semakin cemburu dengan populariti Daud dan menganggapnya sebagai ancaman kepada takhtanya. Cemburu ini menyebabkan pengejaran panjang terhadap Daud, dan percubaan Saul untuk membunuhnya, walaupun Daud setia kepada Saul. Dia malah membunuh para imam di Nob yang telah memberikan perlindungan kepada Daud semasa Daud dalam pelarian, satu dosa yang tidak dapat diampuni (1 Samuel 22:6-23).

 

Raja Saul melontar lembing ke arah Daud, seperti yang digambarkan oleh Gustav Dore.

 

Pemerintahan Saul ditandai dengan tempoh-tempoh kesulitan psikologi, yang digambarkan dalam Alkitab sebagai terganggu oleh roh jahat. Tahun-tahun terakhirnya ditandai dengan kemurungan dan kedudukan yang semakin terasing dari Tuhan. Saul akhirnya mati dalam pertempuran melawan Filistin di Gunung Gilboa. Menghadapi kekalahan, dia membunuh diri dengan pedangnya sendiri untuk mengelak daripada ditawan. Kematian Saul juga menyaksikan berakhirnya hayat anak-anaknya, termasuk Yonatan, yang merupakan sahabat rapat Daud. Dari permulaan yang penuh janji, Saul berakhir dengan kehidupan yang sia-sia.

 

Pemerintahan Saul ditandai dengan masa-masa kesusahan psikologi, yang digambarkan dalam Alkitab sebagai diganggu oleh roh jahat. Daripada lukisan minyak oleh Ernst Josephson.

 

Pengajaran dari Kehidupan Raja Saul

Kehidupan Raja Saul, seperti yang dicatat dalam Alkitab, memberikan beberapa pengajaran berharga tentang kepimpinan, iman, ketaatan, dan perwatakan. Berikut adalah beberapa pengajaran utama:

 

Kerendahan Hati dan Mengiktiraf Had Diri
Pada awalnya, Saul menunjukkan kerendahan hati, tetapi apabila pemerintahannya berlanjutan, dia semakin bimbang tentang kuasa dan imejnya. Dia bergelut untuk menerima had-had dirinya dan keputusan Tuhan untuk memilih Daud sebagai penggantinya. Ini mengajarkan nilai kerendahan hati dan pentingnya mengiktiraf bahawa kepimpinan adalah tanggungjawab yang diberikan oleh Tuhan, bukan hak yang dimiliki.

 

Pengendalian Kejayaan dan Kuasa
Sama ada anda melihat kepimpinan anda sebagai tanggungjawab atau hak boleh mempengaruhi arah kehidupan anda. Kejayaan awal Saul menjadikannya popular dan berkuasa, tetapi dia bergelut untuk mengendalikan kejayaan ini dengan kerendahan hati dan kebijaksanaan. Apabila Saul semakin yakin dengan kekuatan dan kedudukannya sendiri, dia membuat keputusan yang mencerminkan keangkuhan, seperti membakar korban sendiri daripada menunggu Samuel. Keangkuhan ini menjauhkannya dari Tuhan dan akhirnya menyebabkan kejatuhannya. Kisahnya menunjukkan bahawa kejayaan boleh menjadi berbahaya jika ia membawa kepada keangkuhan, kebergantungan diri, dan pengabaikan orang lain.

 

Ketaatan kepada Tuhan
Kejatuhan Saul bermula dengan ketidaktaatannya terhadap perintah Tuhan. Walaupun dipilih sebagai raja, kegagalannya untuk melaksanakan arahan Tuhan sepenuhnya, seperti dalam kes Amalek, menyebabkan penolakannya oleh Tuhan. Ini menekankan pentingnya mengikuti petunjuk dan arahan Tuhan sepenuhnya, bukan secara separa atau memilih.

 

Bahayanya Cemburu dan Harga Diri Yang Buruk
Cemburu Saul terhadap kejayaan dan populariti Daud menjadi suatu obsesi yang memakan dirinya. Cemburu ini membawa kepada tingkah laku tidak rasional, termasuk percubaan untuk membunuh Daud, dan akhirnya menyumbang kepada kejatuhannya. Ini mengajarkan kita bahayanya cemburu dan harga diri yang buruk, yang boleh mengaburkan pertimbangan dan membawa kepada tindakan yang membinasakan.

 

Kebimbangan terbesar Saul sebagai raja ialah bagaimana rakyatnya memandangnya

 

Peranan Taubat
Saul membuat beberapa percubaan untuk memohon pengampunan selepas ketidaktaatannya, tetapi sering kali percubaan tersebut kekurangan taubat yang tulus. Taubat yang sebenar melibatkan pengakuan yang ikhlas terhadap kesalahan dan komitmen untuk berubah. Kisah Saul menunjukkan bahawa taubat haruslah tulus dan diikuti dengan tindakan yang selari dengannya.

 

Pentingnya Mendengar Nasihat Bijaksana
Saul mempunyai Samuel sebagai nabi dan penasihat, tetapi dia sering mengabaikan nasihat Samuel. Pemimpin yang baik harus menghargai dan mematuhi nasihat bijaksana, terutama apabila nasihat tersebut mencabar keinginan atau rancangan mereka sendiri. Kegagalan Saul untuk mendengar Samuel menyebabkan keputusan yang buruk dan akhirnya kejatuhannya.

 

 

Raja Saul mempunyai hubungan yang sangat bermasalah dengan nabinya Samuel (Ruj: pinimg)

 

Menangani Kesejahteraan Mental dan Emosi
Tahun-tahun akhir Saul ditandai dengan tekanan mental dan emosi, yang sering digambarkan sebagai terganggu oleh roh jahat. Ketidakmampuannya untuk menguruskan masalah-masalah ini dengan berkesan menyumbang kepada tingkah laku tidak menentu. Ini menekankan kepentingan menangani kesihatan mental dan emosi dan mendapatkan bantuan apabila diperlukan.

 

Keberatan Tanggungjawab Kepimpinan & Kepentingan Sokongan Emosi dan Bijaksana
Sebagai raja pertama Israel, Saul mempunyai tanggungjawab besar untuk memimpin rakyatnya mengikut kehendak Tuhan. Kegagalannya tidak hanya mempengaruhi dirinya tetapi juga memberi impak yang lebih luas kepada negara. Pemimpin memikul tanggungjawab yang besar dan mesti memimpin dengan integriti, kesetiaan, dan komitmen kepada kesejahteraan mereka yang dipimpin.

Saul juga mengabaikan kepentingan sokongan emosi dan bijaksana. Dia tidak mendengar nasihat bijaksana Samuel. Dia membiarkan emosinya menguasai dirinya dan menjauhkan serta mengusir orang seperti Yonatan dan Daud yang boleh menjadi sumber sokongan dan kekuatan yang berharga.

 

Legasi Saul
Legasi Raja Saul adalah kompleks. Dia dikenang kerana janji awalnya dan kejatuhan tragiknya. Kisahnya berfungsi sebagai cerita amaran tentang bahaya ketidaktaatan kepada Tuhan, cemburu, dan cabaran kepimpinan.

Mungkin tragedi terbesar adalah “apa yang mungkin boleh jadi”. Saul memiliki ciri-ciri yang boleh membantunya menjadi raja yang baik, jika tidak hebat, dan dia telah mensia-siakannya. Lebih teruk lagi, ia membawa kesan kepada orang yang rapat dengannya. Yonatan mungkin boleh menjadi salah seorang raja terbesar Israel dengan ciri integriti, ketabahan, dan kesetiaannya jika Saul menguruskan kehidupannya dan kepimpinannya dengan lebih baik. Sebaliknya, Yonatan menjadi korban di medan perang bersama bapanya.

 

Pembunuhan Diri Saul selepas Kekalahannya oleh orang Filistin, dari ‘The Battles of the Old Testament‘, sekitar 1590–ca. 1610

 

Tidak kira betapa menyayatkan hati, dan tidak kira betapa simpatinya kita terhadapnya, kehidupan Raja Saul adalah peringatan yang menyedarkan tentang kepentingan ketaatan, kerendahan hati, dan kebergantungan kepada Tuhan. Ia juga menonjolkan bahaya keangkuhan, cemburu, dan kegagalan untuk bertaubat dengan tulus. Kisahnya berfungsi sebagai pengajaran berharga tentang kompleksiti kepimpinan dan pentingnya mengekalkan asas moral dan rohani yang kukuh.

 

Ini adalah sebuah artikel Kristian yang ditulis melalui lensa iman penganut Kristian dan ditujukan untuk pembaca Kristian yang lebih biasa dengan Bahasa Malaysia. Ia diterjemahkan dari artikel The Tragedy of King Saul

 

|Kongsilah Berita Baik|

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*