Mencari Kepastian Dalam Masa Yang Penuh Dengan Ketidaktentuan: Dipanggil Dan Dipilih Untuk Menjadi Pengikut Yesus

 

Notis: Ini adalah sebuah artikel Kristian. 

 

Pada tahun 1960-1970-an, terdapat satu peristiwa sejarah yang melanda dunia. Bukannya peristiwa ini tidak pernah berlaku sebelum ini, kerana hanya hampir dua dekad sebelum itu, orang ramai telah melalui pengalaman yang benar-benar dahsyat yang menjangkau hampir seluruh dunia. Ia adalah bahawa Perang Vietnam adalah konflik pertama yang disiarkan dengan jelas di televisyen. Buat pertama kalinya, orang ramai tahu bagaimana untuk melalui kesusahan seperti ini. Hakikat bahawa ia berlaku di negara yang begitu dekat dengan negara kita juga tidak membantu.

Walaupun semua ini sebelum zaman saya, saya masih ingat bahawa walaupun semasa membesar di sekolah rendah pada awal 90-an, rakan sekelas dan rakan-rakan saya semua sangat termaklum mengenai Perang Teluk. Ia seakan tiada perkara lain untuk dibincangkan dan semua orang bercakap tentang perang. Jadi adalah tidak benar bahawa kanak-kanak terlalu muda untuk memahami perkara-perkara seperti ini.

Semua perkara ini berlaku sebelum Internet komersial masuk dan masih terdapat tahap penapisan dalam media. Hari ini, sesiapa sahaja boleh mengakses Internet dan jenis video serta imej yang boleh anda temui di sana adalah di luar kawalan sekatan sesiapa sahaja.

 

Ruj: calibra@pixabay

 

Mengapa saya membangkitkan perkara ini? Kerana dunia jarang berubah. Kanak-kanak belajar dari usia muda bahawa dunia bukanlah tempat yang selamat. Ia rosak dan penuh dengan penderitaan. Hampir tiga tahun yang lalu, wabak melanda dunia pada skala yang tidak pernah kita lihat sebelum ini. Namun, sebagai komuniti global, ramai di antara kita masih berperang antara satu sama lain di banyak bahagian dunia.

Orang sering lupa bahawa orang Kristian adalah, secara semula jadi, manusia, dan kadang-kadang kita bergelut dengan iman kita. Bagaimana mungkin kita tidak selepas melihat seluruh perhimpunan rakyat, malahan kanak-kanak, disembelih dengan sengaja kerana kepercayaan atau kewarganegaraan mereka? Dan ini bukan satu-satunya penindasan. Ramai yang masih tertindas oleh kemiskinan dan perhambaan. Kita melihat kekejaman manusia terhadap satu sama lain setiap hari. Peperangan hanya ditulis secara besaran.

Kebanyakan kita, termasuk orang Kristian, sudah tahu bagaimana dunia ini; bahawa ia penuh dengan huru-hara dan tiada apa yang benar-benar berubah dalam keadaan manusia sejak zaman sukan berdarah di arena Rom. Dan ini hanya bercakap tentang perang dan penindasan. Ekonomi dunia semakin tidak menentu dan wabak semakin besar. Jadi kita tidak perlu mendengar tentang bagaimana penganiayaan akan meningkat pada hari-hari terakhir atau tentang ‘penghakiman’ Tuhan ke atas mereka yang tidak dapat bertahan dalam iman mereka pada saat-saat ini, kerana secara jujur, kita telah mendengar tentang ini dan mengetahui tentangnya. 

 

Ruj: congerdesign@pixabay

 

Dalam dunia yang tidak ketentuan ini, ramai orang sedang mencari jawapan, dan walaupun ia bukan perkara mudah, kita mesti memuridkan orang yang beriman terutamanya dalam bidang iman. Kerana jika kita tidak berbuat demikian, dan jika mereka tidak dapat mencari jawapan dalam Tuhan, ramai orang Kristian, terutamanya dari generasi muda dan muda dalam iman, akan hanyut mencari jawapan dari tempat lain.

Saya menulis versi bahasa Inggeris artikel ini 5 tahun yang lalu dan membacanya semula baru-baru ini, saya tersentak dengan betapa relevannya kandungannya walau pada hari ini. Artikel ini bukan karya saya sendiri. Ia adalah ringkasan khutbah yang dikongsi oleh Pr Lew Lee Choo dari SIBKL setengah dekad yang lalu. Dalam khutbahnya, dia berkongsi mesej penting tentang perkara yang boleh kita yakini dan perkara-perkara yang akan membunuh iman kita pada masa-masa seperti ini.

 

Pr Lew Lee Choo (kanan)

 

Perkara Yang Akan Membunuh Iman Kita

Pastor Lew berkongsi tiga perkara sebagai kaveat tentang apa yang mempunyai keupayaan untuk membunuh iman kita:

 

1. Agama Yang Lahiriah (2 Timotius 3:5)

Pastor Lew mendefinisikan agama sebegini sebagai ‘memegang satu bentuk Ketuhanan tetapi menafikan kuasanya’. Injil memberitahu kita bahawa terdapat banyak kali Yesus Kristus bercakap menentang orang Farisi, dan bahawa ia bukan tentang mereka sebagai umat imam tetapi kerana mereka tertumpu secara berlebihan pada pernunjukan agama yang lahiriah.

 

Ruj: ldscn

 

Iman kita kepada Tuhan mestilah sesuatu yang nyata bagi kita dan itu hanya boleh datang melalui hubungan yang tulen dengan-Nya; melalui doa, melalui menerima nasihat daripada firman-Nya, melalui persekutuan dengan orang yang benar-benar mengenal Tuhan. Meletakkan tumpuan di tempat yang betul adalah perkara yang paling penting dalam kehidupan orang Kristian dan kita tidak boleh terlalu fokus pada apa yang akan membawa keseronokan sementara atau terlalu bertumpu pada aspek yang lahiriah dan sekadar mengikut Hukum.

 

2. Takut Kepada Manusia (Lukas 12:4-5)

Perjuangan yang dominan pada zaman ini adalah dalam ketakutan terhadap manusia. Kita tahu betapa besarnya kerosakan dan kemusnahan yang boleh ditimbulkan manusia ke atas mereka yang berada dalam kedudukan yang bertentangan dengan mereka, tetapi kita sering melupakan kuasa Tuhan kita. Walaupun keadaannya boleh seringkali sukar, kita tidak boleh dikuasai oleh ketakutan. Kita tidak boleh menyembunyikan bahawa kematian fizikal mungkin menyakitkan tetapi ia adalah sementara dan tidak boleh membunuh jiwa.

Kita perlu membangunkan perspektif dalam kehidupan kita dan sentiasa ingat bahawa jiwa kita berada di tangan Tuhan. Suatu hari nanti kita semua akan bertanggungjawab kepada Tuhan atas tindakan kita di Bumi, dan sebarang kesusahan dan penderitaan yang kita lalui dalam kehidupan ini demi Dia akan diperbetulkan melalui Dia. Kita perlu mengenali Tuhan siapa Dia dan memupuk rasa takut kepada Tuhan. Akhirnya, jiwa kita adalah apa yang benar-benar penting kerana ia kekal abadi.

 

3. Kebergantungan kepada kekayaan (Lukas 12:16-21)

Magnet yang membunuh: Materialisme (Ruj: ingodsimage)

Perkara utama yang boleh kita pelajari melalui tragedi di dunia ini adalah sifat sementara perkara duniawi. Orang yang bekerja keras sepanjang hayat mereka boleh menjadi muflis melalui pelaburan yang salah atau penipuan. Orang yang kita sayangi suatu hari nanti akan meninggalkan bumi ini, kadangkala secara tiba-tiba dan tidak dijangka. Itulah sifat tragedi, tetapi ia juga mengajar kita bahawa yang akan memelihara kita bukanlah harta. Jika kita membina semata-mata di atas perkara-perkara duniawi, kita akan membina di atas pasir dan berisiko mendedahkan diri kita kepada kepelbagaian keadaan manusia.

 

Perkara Yang Pasti Pada Masa Sukar

Walaupun Pastor Lew memberi tiga amaran, dia juga berkongsi bahawa sebenarnya terdapat lebih banyak perkara yang boleh kita yakini dalam Tuhan. Dalam mesejnya, dia berkongsi lima daripada ini:

 

1. Kedaulatan Tuhan (1 Tawarikh 29:11-12)

Jika ada apa-apa yang akan mengekalkan iman kita, itu bukan kekuatan kita sendiri tetapi mengetahui dari mana mencari iman/harapan. Dan tidak ada yang paling jelas bagi orang yang mengenal Tuhan dan firman-Nya, selain kedaulatan-Nya. Di sebalik semua keadaan dan apa yang mungkin ditunjukkan oleh dunia yang kelihatan, seringkali kita membaca tentang bagaimana Tuhan menyelamatkan umat-Nya. Malah ramai yang mendapati Tuhan membebaskan kita daripada masa kesukaran peribadi; semasa peperiksaan, ketika kita sedang mencari pekerjaan, untuk sesetengah daripada kita apabila kita melalui masa sakit dan kita fikir kita akan mati.

 

Ruj: godshotspot@wordpress

 

Walau apa pun keadaannya, ingatlah bahawa segala yang wujud berhutang kepada-Nya untuk kewujudan dan bahawa Dia memegang segala-galanya bersama-sama melalui kehendak-Nya. Dia berada dalam kawalan mutlak dan walaupun kita mungkin tidak mempunyai gambaran penuh, Tuhan tahu apa yang Dia lakukan. Ini adalah salah satu asas yang perlu kita perlu sentiasa libatkan diri; kepercayaan kita kepada kuasa Tuhan yang maha agung.

 

2. Kasih Tuhan yang Tidak Berputusan (Lukas 12:6-7)

Walaupun dunia menilai mengikut sama ada seseorang itu mempunyai kepercayaan atau kedudukan sosial, atau sistem kepercayaan falsafah atau politik, salah satu perkara yang menakjubkan tentang Tuhan ialah Dia bertemu dengan manusia di tempat mereka berada; sama ada mereka kaya atau miskin, berpendidikan atau buta huruf, rosak atau sihat, tanpa mengira budaya atau bangsa. Hakikat bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa dapat melakukan segala sesuatu yang Dia lakukan 2000 tahun yang lalu demi kita, adalah bukti cinta-Nya yang tertinggi.

Tanda yang paling ketara bagi orang Kristian muda adalah apabila mereka melihat kasih Tuhan ini mengalir dengan kuasa melalui kehidupan orang Kristian yang matang. Terdapat kuasa dalam persekutuan dan pertemuan seperti doa atau kumpulan sel. Sebagai orang Kristian, kita tahu bahawa ini adalah salah satu kepastian hidup dan kita mesti memuridkan orang percaya muda dalam mengalaminya dengan sendiri dan mendapati ini menjadi nyata untuk diri mereka sendiri.

 

3. Nilai Kekal Jiwa Manusia (Lukas 12:6-7)

Ruj: copiasa

Kasih Tuhan yang tidak pernah putus terhadap umatNya juga menunjukkan hati Tuhan dan betapa pentingnya setiap jiwa bagiNya. Dia adalah Pencipta segala yang baik dan sesuatu menjadi rosak apabila diarahkan pada jalan yang jauh daripada-Nya. Tuhan sentiasa pro-kehidupan dan syaitan sentiasa pro-kematian atau -kemusnahan. Ada nilai dalam setiap jiwa manusia. Menyedari perkara ini akan membentuk perspektif hidup kita walaupun dalam masa ketidaktentuan.

 

4. Kepentingan Menjadi Saksi (Lukas 12:8)

Semasa kekacauan, ramai orang akan mula mencari jawapan. Jika kita adalah orang Kristian yang matang yang berakar pada Tuhan, kita mempunyai pelayanan yang penting sebagai saksi-saksi-Nya. Kita mesti memastikan bahawa Tubuh Kristus bersatu, membangunkan perspektif kekal, dan berhenti memberi tumpuan kepada politik kecil atau perkara lain yang tidak penting dalam jangka panjang. Kenali bahawa kita berada dalam pertempuran dengan kuasa rohani, bahawa pertempuran boleh dimenangi atau kalah dan bahawa kemuridan adalah sangat penting. Masa huru-hara boleh sama ada menghanyutkan Gereja atau menjadi peluang untuk mengukuhkan asas, sebagai proses pertumbuhan, peluang untuk menjadi suar terang dan melayani orang lain, dan untuk mengembangkan Kerajaan Tuhan.

 

Ruj: pexels@pixabay

 

5. Pemberdayaan Roh Kudus (Lukas 12:11-12)

Akhirnya, sudah tentu, apa yang berpunca dari semua itu ialah pemberdayaan Roh Kudus. Apa yang akan menjadikan orang Kristian kuat ialah mengiktiraf kedaulatan Tuhan dan mengenali-Nya secara peribadi; hati-Nya, kehendak-Nya, pekerjaan-Nya, arahan-Nya atas hidup kita. Bertindak balas kepada Tuhan bukan sebagai sistem kepercayaan tetapi dalam hubungan peribadi yang sebenar adalah apa yang akan mengekalkan iman kita dalam masa yang paling sukar. Segala sesuatu yang kita lakukan dalam hidup dan setiap perkerjaan yang kita hasilkan datang melalui kerja Roh Kudus dan salah satu tujuan utama Tuhan bagi orang Kristian adalah untuk mempunyai kehidupan yang luar biasa, teguh, lasak; yang tidak lemah dan mudah terdedah kepada tekanan tetapi dipenuhi dengan kuasa Roh Kudus.

 

Ruj: thegospelcoalition

 

Salah satu rancangan syaitan yang paling besar ialah mengalihkan perhatian kita daripada Tuhan melalui penggunaan keadaan luaran. Panggilan pemuridan adalah suatu yang penting dalam kehidupan setiap orang Kristian. Setiap daripada kita mesti menyahut dan menjawab panggilan ini jika kita benar-benar mahukan sebuah Gereja yang tidak tergoyahkan.

 

Ini adalah sebuah artikel Kristian yang ditulis melalui lensa iman penganut Kristian dan ditujukan untuk pembaca Kristian yang lebih biasa dengan Bahasa Malaysia. Ia diadaptasi dari artikel yang pada asalnya ditulis dalam Bahasa Inggeris dan bertajuk Being Certain In Times of Chaos – The Call of Discipleship. Artikel asal boleh dijumpai di https://christianitymalaysia.com/wp/being-certain-in-times-of-chaos-the-call-of-discipleship/

 

|Kongsilah Berita Gembira|

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*