Pengakhiran Zaman: Peristiwa-Peristiwa Penting Yang Berkaitan dan Sejauh Manakah Kita Darinya?

Ruj: crosswalk

 

Nota: Ini adalah sebuah artikel Kristian

 

Lebih daripada 2000 tahun yang lalu, Kristus Yesus datang untuk menyembuhkan dan menyelamatkan dunia daripada dosa. Dia mengajar manusia tentang Kerajaan Tuhan. Dalam Wahyu 20, kita membaca tentang kedatangan Kerajaan Milenium di mana Kristus akan memerintah dan keadilan, kebenaran, kegembiraan, dan kedamaian akan memerintah selama seribu tahun.

Yesus ditetapkan untuk datang lagi, dan kali ini kedatangan-Nya tidak akan seperti yang pertama. Dia akan datang sebagai raja yang gemilang, seperti yang tidak pernah dilihat dunia. Dan kali ini Dia akan menghakimi dunia dan membawa pemerintahan keadilan, kedamaian, dan kebenaran untuk seluruh milenium. Ini adalah harapan yang kekal bagi orang Kristian, dan kerana ia berkait dengan masa depan kita sebagai orang Kristian, adalah baik untuk kita mengetahui lebih lanjut tentang peristiwa-peristiwa di sekelilingnya.

Kitab Wahyu memperincikan banyak peristiwa ini tetapi ia jarang disentuh dalam kebanyakan gereja. Tambahan pula, walaupun terdapat banyak peristiwa dramatik pada Zaman Akhir, ramai di antara kita tidak begitu menyedarinya. Artikel ini terutamanya merupakan penyulingan dari artikel-artikel lepas yang telah kami lakukan untuk Kempen Yesus Akan Datang (JICC). Walau bagaimanapun, adalah baik untuk kita mengingatkan diri kita tentang apa yang boleh kita jangkakan pada Hari Akhir yang akan datang dan juga betapa dekatnya kita dengannya.

 

Kitab Wahyu memperincikan banyak peristiwa Zaman Akhir tetapi ia jarang disentuh di kebanyakan gereja (Ruj: wordpress)

 

 

Peristiwa-Peristiwa Penting Zaman Akhir

Tuhan kita adalah relasional. Sejak Dia menciptakan Adam dan berjalan bersama Adam di Taman, Dia sentiasa mengambil berat tentang hubungan kita dengan Dia. Sebagai Pencipta kita, Dia dekat dengan kita. Dia berkomunikasi dengan kita dalam pelbagai cara dan Dia rapat dengan anak-anak-Nya. Kita melihat ini dalam penyediaan-Nya dan dorongan yang kita terima dalam Firman-Nya. Ini akan mempunyai implikasi yang ketara untuk peristiwa masa depan.

Walaupun di bawah tidak merangkumi semua yang akan berlaku pada Zaman Akhir (ia tidak membincangkan surat kepada tujuh gereja, kebangkitan Antikristus, Bilangan Binatang, atau golongan “144,000” misalnya) ia mengambil kira dua hari paling penting yang akan berlaku pada masa itu.

 

Hari Penghakiman (juga dikenali sebagai Hari Tuhan) dan Hari Kristus

 

 

Alkitab menyebut Hari Tuhan lebih daripada 50 kali. Antaranya ialah Yesaya 13:9-10, Zefanya 1:14-15, Amos 5:18-20, dan Yoel 1:15. Ia juga disebut dalam Perjanjian Baru dalam 1 Tesalonika 5: 2-3, 2 Petrus 3:10, Kisah 2:20, dan Matius 24: 29-30.

Fakta bahawa Hari Tuhan disebut berkali-kali dalam Alkitab menunjukkan keseriusan amaran itu. Ia adalah acara yang akan datang pada masa hadapan. Peristiwa ini sangat besar sehingga tidak seperti apa-apa yang telah berlaku dalam seluruh sejarah kita, lebih mengerikan daripada sebarang pergolakan, sehinggakan unsur-unsur di dunia ini pun akan terbakar. Ia adalah peristiwa yang tiada siapa yang ingin melihat berlaku dalam hidup mereka. Atas sebab ini, Alkitab memberi kita amaran yang mencukupi di seluruh Kitab Suci. Apa harapan kita dalam menghadapi hari sebegitu?

Harapan itu datang kerana terdapat juga hari lain yang disebut di seluruh Alkitab dan inilah yang memberikan setiap orang Kristian yang dilahirkan kembali harapan yang diberkati yang diterangkan oleh Paulus dalam 1 Tesalonika 5:8-9: kerana Tuhan tidak menetapkan kita untuk menderita murka tetapi untuk menerima keselamatan daripada Tuhan kita Yesus Kristus. Hari ini dikenali sebagai Hari Kristus dan ia akan berlaku sebelum Hari Penghakiman. Pada hari itu, Kristus akan datang kembali untuk orang yang beriman dan membawa kita bertemu Dia di udara, memberikan kita tubuh baru seperti yang Adam dan Hawa miliki sebelum Kejatuhan di Taman Eden. Nama lain untuk peristiwa ini dikenali sebagai Rapture.

 

Pengangkatan (atau juga dikenali sebagai Rapture)

 

 

Dalam Kejadian, kita membaca tentang Taman Eden. Ia memberi kita gambaran tentang hati Tuhan untuk kita dan tentang apa yang boleh kita harapkan apabila Dia menyelesaikan kerja penebusan-Nya. Taman Eden telah dicipta sebagai syurga bagi kita dan tempat di mana kita boleh mempunyai hubungan yang sempurna dengan Pencipta kita. Selain Syurga, kita juga melihat perkara lain; sebelum Kejatuhan, Adam mempunyai tubuh yang tidak boleh rosak yang tidak pernah mengenal kelemahan atau penyakit.

Ini adalah jenis badan yang diperbaharui yang boleh dinantikan oleh orang Kristian pada Hari Kebangkitan. Ia akan menjadi tubuh yang sempurna dan kekal, tanpa cacat, penyakit, atau kesakitan, dan tidak akan ada lagi kerosakan dan kematian. Persekutuan kita dengan Kristus dan orang yang kita kasihi akan menjadi baik dan kekal. Kristus adalah pengarang dan penyempurna iman kita. Dia juga penebus kita, dan melalui Dia, kita mempunyai perjanjian baru hubungan langsung dengan Tuhan sebagai anak-anak-Nya. Semasa Perjamuan Terakhir, Yesus berkata untuk minum dan makan untuk mengenang Dia dan Perjanjian Baru ini yang telah ditetapkan antara Tuhan dan kita sehingga hari Dia datang lagi. Kerana Yesus sendiri adalah Benih Pertama Tubuh Yang Dibangkitkan dan kerana apabila Tuhan memulakan pekerjaan dalam diri kita, kita boleh mempercayai Dia untuk melaksanakan pekerjaan itu kepada penggenapan.

Paulus memberi banyak galakan kepada kita orang Kristian tentang sentiasa bersedia untuk kedatangan Hari Kristus. Dalam Filipi 1:6 dia menulis tentang keyakinan yang kita miliki bahawa pekerjaan baik yang Tuhan lakukan dalam diri kita akan Dia selesaikan pada hari Kristus. Kita harus berpegang teguh pada firman kehidupan, supaya pada Hari Kristus kita dapat bermegah, bahwa kita tidak sia-sia bekerja keras (Filipi 2:16). Dalam 1 Korintus 1:8, kita menerima dorongan bahawa kasih karunia Tuhan akan membantu kita teguh hingga akhir supaya kita sempurna pada Hari Kristus.

 

Semua Perkara Baru

 

 

Hari Kristus amat penting bagi kita dan kita sering melihat peristiwa-peristiwa dalam Kitab Wahyu sebagai pengakhiran segala-galanya. Tetapi walaupun ini benar dalam beberapa aspek, ia sebenarnya hanya tepat dari satu sudut. Sementara Bumi lama akan berlalu, Tuhan adalah kekal, dan mereka yang mempunyai hubungan dengan Dia akan tinggal dalam persekutuan kekal dengan Dia. Pada penghujung sejarah semasa kita, selepas Yesus membawa kita ke atas untuk bertemu Dia dalam Pengangkatan, akan ada satu siri peristiwa di Bumi yang akhirnya akan memuncak dalam Pertempuran Armageddon yang epik. Kristus akan menang dalam pertempuran ini dan membawa masuk Syurga Baru dan Bumi Baru.

Ia akan menjadi tempat yang sama sekali baru di mana tidak akan ada apa-apa dari masa lalu. Di tempat baru ini, Tuhan akan tinggal bersama kita dan kita akan mempunyai tubuh yang dimuliakan. Kita akan dekat dengan Tuhan dalam tubuh kita yang mulia. Seluruh kota akan bersinar dengan cahaya ilahi dan kemuliaan dari Tuhan, dan kemuliaan akan sedemikian rupa sehingga matahari atau bulan tidak lagi diperlukan untuk menyinarinya. Kita akan berada dalam kedamaian, kegembiraan, dan kekaguman yang berterusan terhadap keagungan dan belas kasihan, kemuliaan, dan rahmat Tuhan yang melimpah. Yang paling penting, kita tahu bahawa Yesus akan datang tidak lama lagi dengan ganjaran-Nya, untuk memberikan kepada setiap orang menurut ‘perbuatan’nya (Wahyu 22:12).

 

Seberapa Dekatkah Kita dengan Hari Kristus?

Kita hidup dalam masa yang penuh peristiwa. Apabila sejarah kita semakin hampir kepada kesimpulannya, kita menantikan Pengangkatan dan Pemerintahan Milenium Yesus Kristus. Namun, banyak perkara dijangka berlaku sebelum Hari Kristus (dan Hari Tuhan). Antaranya ialah petanda yang dipersonifikasikan oleh Empat Penunggang Kuda Apocalypse.

Secara tradisinya, Penunggang Kuda ini telah dikenal pasti sebagai Wabak, Perang, Pergolakan Ekonomi, dan Kematian, dan ada kemungkinan kita sudah berada di era Penunggang Kuda Kedua.

 

 

Empat Penunggang Kuda adalah antara perkara pertama yang dicatat oleh Yohanes dalam Kitab Wahyu. Dalam penglihatannya, dia melihat Wabah sebagai figura dengan mahkota di kepala dan busur tetapi tanpa anak panah, menunjukkan bahawa dia ini menakluk tanpa menggunakan sebarang senjata ketenteraan. Yohanes juga melihat Perang menunggang kuda merah berapi-api, menghunus pedang besar, dan mempunyai kuasa untuk mengambil keamanan dari bumi dan membuat orang membunuh satu sama lain.

Walaupun pencerahan ini mungkin terbuka bergantung dengan pendapat, mungkin terdapat tanda-tanda bahawa dua penunggang kuda pertama sudah datang. Baru-baru ini, dunia dikejutkan dengan wabak yang disebabkan oleh Coronavirus. Coronavirus (juga dikenali sebagai virus COVID-19) diliputi dengan mahkota peplomer atau pancang berbentuk kelab dan mendapat namanya daripada persamaannya dengan mahkota korona yang pernah dipakai oleh maharaja purba sebagai simbol kuasa berdaulat, perumpamaannya sama seperti kuasa matahari. Pandemik itu meragut kira-kira 7 juta kematian setakat Mei 2024.

 

Virus COVID-19, juga dikenali sebagai coronavirus
Helios digambarkan dengan mahkota korona.

 

Tidak lama kemudian, sebelum wabak coronavirus itu reda, sebuah negara kuasa besar tertentu mengisytiharkan perang terhadap negara jiran. Warna yang sering dikaitkan dengan kuasa besar tersebut dan yang boleh didapati pada bendera mereka ialah merah menyala. Selain Rusia, warna merah menyala adalah sesuatu yang biasa dalam bendera kebanyakan republik bekas Soviet Union. Banyak negara Komunis yang berada di rantau ini tetapi bukan sebahagian daripada Kesatuan Soviet, seperti China, juga berkongsi persamaan dalam warna merah menyala ini, dan kebanyakan negara ini, termasuk Korea Utara, berada dalam ketegangan dengan Barat. Jika anda meletakkan semua bendera negara-negara ini, anda akan melihat satu gelombang warna merah yang besar.

 

Bendera Bekas Republik Soviet (Digunakan semata-mata untuk tujuan ilustrasi; Ruj: SVGimity)

 

Penungggang Kuda Merah juga telah digambarkan sebagai menghunus pedang besar dan diberi kuasa untuk mengambil keamanan dari dunia. Akhir-akhir ini, kita telah membaca dalam berita tentang peluru berpandu Kinzhal hipersonik dan antara benua Rusia, ‘pedang besar’ yang mampu memusnahkan kawasan besar di mana-mana sahaja dalam dunia kita dalam sekelip mata.

 

Peluru berpandu Kinzhal (ruj: wordpress)

 

Banyak lagi faktor sekeliling yang membuatkan orang ramai terfikir sama ada Penunggang Kuda Putih dan Merah sudah ada di kalangan kita. Tidak kira sama ada peristiwa baru-baru ini adalah pertanda, bentuk peristiwa dunia memberitahu kita bahawa apa yang diterangkan dalam Kitab Wahyu akan berlaku dan bahawa masa kebangkitan AntiKristus sudah dekat. Semua prasyarat untuk kebangkitan Antikristus dan Kedatangan Kedua Kristus sudah pun berlaku.

Namun, di atas semua kemusnahan dan empat penunggang kuda dan AntiKristus, kita mesti ingat bahawa Tuhan dan Yesus Kristus sentiasa berdaulat. Walaupun banyak peristiwa yang menggerunkan perlu berlaku sebelum Kedatangan Kristus yang Kedua, Kitab Suci – dan wahyu yang diberikan oleh Tuhan kepada rasul Yohanes tentang hari ini – juga memberitahu kita bahawa Yesus akan datang kembali.

Pada penghujung sejarah sekarang, Yesus akan memulakan Pemerintahan Milenium yang penuh kedamaian dan kemakmuran. Sebagai anak-anak Tuhan, ini memberi kita harapan dan kita menantikan kedatangan-Nya semula dengan penuh penantian. Adalah menjadi peranan dan tanggungjawab kita untuk berkongsi harapan ini dengan orang yang kita sayangi agar mereka tidak ketinggalan untuk mengalami peristiwa yang dahsyat pada hari-hari yang akan datang selepas Hari Kristus.

 

 

Ini adalah penyulingan beberapa artikel kami sebelum ini yang ditulis untuk Kempen Yesus Akan Datang (JICC). Anda boleh mengaksesnya untuk konteks kandungan yang lebih lengkap dalam artikel-artikel berikut:

 

Kebangkitan Orang Mati: Sebuah Artikel Kempen Yesus Akan Datang (JICC)

Kebangkitan Orang Mati: Sebuah Artikel Kempen Yesus Akan Datang (JICC)

Hari Tuhan dan Hari Kristus

Hari Tuhan dan Hari Kristus

Pembaharuan Semua Perkara: Penglihatan Syurga Baru dan Bumi Baru

Pembaharuan Semua Perkara: Penglihatan Syurga Baru dan Bumi Baru

Adakah Kita Dalam Era Penunggang Kuda Merah Wahyu?: Sebuah Artikel JICC

Adakah Kita Dalam Era Penunggang Kuda Merah Wahyu?: Sebuah Artikel JICC

 

Ini adalah artikel Kristian yang ditulis melalui lensa iman penganut Kristian dan ditujukan kepada pembaca Kristian yang lebih biasa dengan Bahasa Malaysia. Artikel ini ditulis berdasarkan pemahaman kita tentang eskatologi seperti yang diterangkan dalam Alkitab, dan berkaitan dengan peristiwa semasa, dengan tujuan untuk menggalakkan perbincangan dan perkongsian fikiran. Ia mengambil sikap neutral dan tidak bermaksud untuk menjejaskan atau menyinggung mana-mana kepercayaan, termasuk kepercayaan dan pendapat yang berbeza tentang doktrin Pengangkatan. Kami percaya bahawa empat penunggang kuda itu adalah pasukan rohani dan bukannya pasukan kebangsaan tetapi peristiwa tertentu menunjukkan kehadiran mereka yang semakin hampir dan bahawa mereka adalah bahagian penting dalam penumpuan menuju Hari Akhir.

 

|Kongsilah Berita Baik|

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*