Memenuhi Panggilan Tuhan dalam Ibadah Piano dan Misi Hospital; Disembuh daripada SLE – Dr Chow Li Sze

 

Nota: Dr. Chow Li Sze sepatutnya biasa kepada kebanyakan pembaca lama dan/atau tetap kami. Bagi mereka yang lebih baru, kami memaparkan kisahnya pada tahun 2022. Anda digalakkan dan dialu-alukan untuk membaca artikel di: Dr. Chow Li Sze: Dari Lubuk Tragedi kepada Identiti Baru Sebagai Anak Tuhan Di sini, beliau berkongsi tentang perjalanan yang Tuhan telah membawanya selama setahun yang lalu. Ini adalah sebuah kesaksiaan yang ditulis daripada lensa seorang Kristian. 

 

Saya telah didiagnosis dengan penyakit autoimun yang dipanggil Systemic Lupus Erythematosus (SLE) pada April 2021 selepas mengalami sakit sendi yang konsisten di lengan dan jari saya selama beberapa bulan. Menurut pakar reumatologi, mungkin sudah lama ada dalam DNA saya, yang diwarisi daripada ayah saya yang menghidap SLE juga. Saya takut pada awalnya, bimbang ia boleh menjadi lebih teruk selepas mengetahui bahawa SLE mungkin merosakkan buah pinggang. Malangnya, pakar reumatologi mengatakan bahawa tiada ubat untuk SLE kecuali untuk mengawal gejala. Oleh kerana tiada ubat kecuali steroid, saya memutuskan untuk tidak mengambil sebarang ubat tetapi bergantung kepada Yesus.

Saya berasa sangat sedih apabila saya mengalami sakit sendi di jari saya kerana sukar untuk bermain piano. Tetapi saya berkeras untuk terus bermain piano dalam menyembah Tuhan. Saya hanya boleh memainkan lagu ibadah yang lebih ringkas dan perlahan, namun saya terus merakamnya dan berkongsinya di saluran YouTube saya, untuk menggalakkan diri saya dan orang yang memerlukan galakan dalam hidup mereka.

 

Ibadah Piano Li Sze (www.youtube.com/@liszepiano)

 

Saya sangat murung apabila saya tidak dapat mengangkat tangan saya untuk menyembah dengan bendera. Tidak ada yang dapat menolong saya. Tidak ada yang dapat menjaga saya. Apa yang perlu saya lakukan ialah berdoa. Setiap pagi dan setiap malam, saya meletakkan tangan saya, lengan saya, jari -jari saya dan berdoa dengan Yesaya 53: 5, “Tetapi Dia terluka oleh sebab segala pelanggaran kita, Dia dihancurkan oleh sebab segala kesalahan kita. Pengajaran yang mendatangkan kesejahteraan bagi kita ditimpakan kepadaNya dan oleh bilur-bilurNya kita sembuh..

Selepas banyak kelukaan dan kehilangan dalam hidup saya, sebagai seorang ibu tunggal, saya tidak ada banyak yang masih tinggal kecuali bakat yang telah diberikanNya kepada saya. Saya masih ingat bagaimana saya memberikan hidup saya kepada Yesus selepas anak lelaki saya yang berusia 2 tahun meninggal dunia pada tahun 2014 kerana kegagalan hati. “Bahkan segala perkara kukira rugi berbanding keagungan mengenal Kristus Yesus, Tuhanku. Oleh sebab Dialah aku telah kerugian segalanya, yang kukira sampah sarap belaka, supaya aku mendapat untung iaitu Kristus, dan didapati di dalamNya… “(Filipi 3: 8-9a). Saya sangat berterima kasih kepada Tuhan saya walaupun banyak kehilangan dalam kehidupan saya dan selalu sangat komited untuk berkhidmat kepada Tuhan di mana sahaja Dia memanggil saya. Secara beransur -ansur, kesakitan sendi di jari dan lengan saya mula berkurangan. Saya sangat gembira kerana saya dapat terus menyembahNya dengan piano dan bendera.

Walau bagaimanapun, indeks antibodi anti-nuklear (ANA), yang menunjukkan keterukan penyakit autoimun, melonjak dengan sangat tinggi hingga 2560 pada bulan Ogos 2022. Indeks normal harus kurang daripada 80. Namun, saya terus berdoa dan bertawakal kepada Tuhan walaupun tanpa berjumpa pakar reumatologi atau mengambil sebarang ubat. Kesakitan sendi di jari saya kembali pada akhir tahun 2022 hingga awal tahun 2023. Walau bagaimanapun, tanpa disedari kesakitan itu hilang dan saya pun tidak ingat bila ia hilang! Saya tidak sakit selama beberapa bulan! Baru -baru ini, saya telah dapat memainkan banyak kepingan piano yang mencabar dan berentak cepat tanpa rasa apa -apa kesakitan. Ujian darah tahunan saya pada bulan September 2023 menunjukkan bahawa indeks ANA saya jatuh setengah hingga 1280! Wow! Yesus benar -benar penyembuh saya, Dia adalah Yehuwa Rapha! Hallelujah! Jangan bimbang tentang laporan perubatan. Kami mempunyai Tuhan Yang Maha Esa yang dapat menyembuhkan semua penyakit selagi kita terus berdoa tanpa menyerah dan mendedikasikan hidup kita untuk melayani Dia dan orang -orang di sekeliling kita.

 

Indeks ANA pada Ogos 2022.
Indeks ANA pada September 2023.

 

eNewsletter dengan Ibadah Piano

Tuhan telah memanggil saya untuk menulis eNewsletter dengan setiap ibadah piano baharu yang saya terbitkan di YouTube. Visi saya adalah untuk membawa anda lebih dekat kepada Pencipta anda melalui penyembahan piano. Saya temui banyak situasi mencabar dalam kehidupan yang di luar pemahaman biasa di mana setiap kejadian membawa saya lebih dekat dengan Pencipta saya dalam renungan hidup. Saya percaya setiap kejadian dalam hidup ada pengajaran untuk kita; kita boleh sama ada mengabaikannya, mengeluh mengenainya, atau membalikkannya dan mengatasinya. Saya tidak pernah membenarkan sebarang keadaan buruk menyeret saya ke bawah; sebaliknya, saya akan membalikkannya dan menggunakannya sebagai kesaksian untuk menggalakkan seseorang. Saya cenderung untuk menyelami setiap cabaran dalam hidup untuk memahami emosi saya dan akibat daripada setiap tindakan yang saya ambil. Oleh itu, saya komited untuk berkhidmat kepada anda dan berkongsi dengan anda testimoni dan renungan saya bersama-sama dengan kuasa ibadat. Saya juga membayar sendiri sistem e-mel supaya saya dapat berkhidmat kepada anda.

 

Misi Hospital

Tuhan juga memanggil saya untuk misi hospital, khususnya di wad kanak-kanak, selepas anak saya, Zhen Kan, meninggal dunia pada tahun 2014. Namun, saya tidak tahu bagaimana untuk memulakannya. Tidak ada sesiapa di gereja saya atau sesiapa yang saya kenali yang berkhidmat di hospital. Apa yang saya tahu ialah apabila seorang kanak-kanak sakit tenat, seorang ibu akan mencuba segala-galanya, secara literal setiap agama, setiap rawatan, setiap doktor, setiap hospital,… dalam apa jua cara untuk menyelamatkan anaknya. Itulah saya ketika anak saya sedang nazak. Itulah bagaimana saya menjadi begitu terbuka dan menerima Yesus dalam hidup saya pada saat yang paling gelap dan paling terdesak.

Saya benar-benar bersyukur kepada Tuhan kerana memberi peluang kepada saya untuk memulakan dan merintis kementerian rohani wanita yang dipanggil Women of Acts (WOA) di Christ Lutheran Church pada 2 Julai 2022. Melalui kementerian ini, saya telah melatih dan memberi inspirasi kepada wanita-wanita yang menyertainya untuk turut bersama saya dalam misi hospital. Segala pujian kepada Tuhan kerana WOA telah mengumpulkan 10 pasukan sukarelawan untuk Outreach Krismas di Hospital Selayang pada tahun 2022. Ramai orang tidak percaya bahawa kami mendapat kelulusan daripada Pengarah hospital untuk menyanyikan lagu-lagu Krismas di Wad Pediatrik walaupun semasa fasa pemulihan COVID. -19. Tetapi kami mendapatnya melalui nikmat Tuhan!

 

Outreach Krismas di Hospital Selayang pada 25 Dis 2022.

 

Namun begitu, saya tidak berhenti di situ. Saya telah memohon untuk melawat hospital lagi pada tahun 2023. Banyak gereja dan individu memberitahu saya bahawa tidak mungkin gereja mendapat kelulusan rasmi untuk melawat hospital, terutamanya Wad Pediatrik, di negara Islam. Namun, saya tidak pernah berputus asa untuk mencuba. Selepas beberapa kali mencuba, akhirnya saya mendapat kelulusan daripada Hospital Wanita dan Kanak-Kanak, juga dikenali sebagai Hospital Tunku Azizah (HTA), hospital kerajaan terbesar di Malaysia, yang hanya berjarak 10 minit pemanduan dari gereja kami. Saya menerima kelulusan pada hari yang sama apabila ayah saya meninggal dunia pada 10 Julai 2023. Saya tahu bahawa inilah masa yang sesuai kerana Tuhan telah membebaskan saya daripada menjaga ayah saya, menutup satu bab dalam hidup saya, dan membuka lembaran baru dalam memulakan misi hospital.

Kelulusan telah diberikan untuk lawatan rasmi pada 30 Ogos 2023, yang merupakan ulang tahun kematian ke-9 anak saya! Kedua-dua tarikh ini adalah pengesahan berganda tentang apa yang Tuhan panggil saya selepas semua ujian yang saya lalui dalam hidup. Saya adalah ibu biasa di hospital bersama anak saya, dan pengasuh tetap untuk kedua ibu bapa saya dengan membawa mereka untuk pelbagai pemeriksaan setiap bulan. Saya bukan orang asing di hospital.

 

Lawatan rasmi pertama ke Hospital Wanita dan Kanak-kanak (HTA) pada 30 Ogos 2023.

 

Sukarelawan kami juga mengambil cuti untuk pergi untuk misi hospital ini. “Betapa indahnya kaki mereka yang membawa berita gembira!” (Roma 10:15). Selepas lawatan pertama kami, kami telah kembali hampir setiap hujung minggu untuk membuat susulan dan menghubungi lebih ramai kanak-kanak dan berdoa untuk mereka dalam nama Yesus. Kami bukan sahaja membawa hadiah kepada anak-anak dan ibu, tetapi kami juga membawa harapan kesembuhan daripada Yesus, terutamanya kepada pesakit jangka panjang. Saya memberitahu setiap ibu bahawa Tuhan saya, Yesus adalah Penyembuh. Saya telah menyusun semua ayat Alkitab untuk penyembuhan ke dalam buku kecil, yang merupakan alat yang sangat berkesan untuk berkongsi ayat-ayat Alkitab untuk penyembuhan. Saya berkongsi dengan setiap ibu 3 ayat Alkitab pertama untuk penyembuhan dalam buku kecil ini, kerana saya percaya bahawa “Firman Tuhan itu hidup dan berkuasa” (Ibrani 4:12a). Ia adalah alat terbaik untuk solat.

 

Buku kecil Ayat Alkitab untuk Penyembuhan. Jika anda fasih Bahasa Inggeris, anda dialukan untuk memuat turun bukus ini secara percuma apabila melanggan eNewsletter Dr Chow Li Sze. Anda boleh mendapat salinan kertas kulit percuma apabila anda membeli buku, A Grieving Heart is Most Loved. (https://www.liszechow.org/english-ed)

 

 

Kanak-kanak mempunyai kepercayaan yang sangat sederhana; mereka yang boleh bercakap mengikuti saya dalam doa yang meminta Yesus menyembuhkan mereka. Ada satu ketika saya menyanyikan lagu lullaby “Jesus Loves Me” (“Yesus Mengasihi Saya”) kepada seorang bayi perempuan berusia 5 bulan, dan dia terus tersenyum kepada saya. Pada masa itu, saya merasakan kehadiran Yesus di sebelah saya dan saya berasa sangat disayangi. “Hati-hatilah, jangan hinakan seorang daripada murid-Ku yang kecil ini. Ketahuilah, malaikat-malaikat mereka sentiasa berada di hadirat Bapa-Ku di syurga.” (Matius 18:10)

 

Lawatan rasmi ke-2 ke HTA pada 24 Nov 2023. HTA menetapkan peraturan baharu yang hanya membenarkan 5 orang untuk lawatan berkumpulan. Namun begitu, kami mempunyai lebih ramai sukarelawan yang ingin menyertai kami.

 

Chai Yao Jiunn, 9 tahun, telah dimasukkan ke HTA pada Jun 2023. Dia didiagnosis dengan penyakit Crohn, penyakit radang usus yang menjejaskan saluran gastrousus. Malangnya, tiada penawar buat masa ini. Dia tidak boleh makan pada mulanya tetapi terpaksa diberi makan melalui tiub. Doktor menetapkan Infliximab untuk mengurangkan keradangan, sehingga 2 tahun. Satu segmen ususnya terputus pada masa ini, jadi dia perlu memakai beg kolostomi selama 24 jam. Kos ubat-ubatan sebanyak RM3,000 sebulan adalah satu tol besar kepada keluarga di mana bapa hanya seorang pekerja di sebuah kedai perkakasan. Ibunya Yan berhenti bekerja untuk menjaganya selepas dia dimasukkan ke hospital.

Jiunn seorang budak yang taat. Setiap kali kami melawatnya, dia mengikuti kami untuk berdoa dan meminta Yesus menyembuhkannya. Kedua-dua Jiunn dan ibunya Yan telah menerima Yesus dalam hidup mereka. Kasih Yesus dan cahaya harapan-Nya telah datang kepada keluarga ini melalui pasukan Misi Hospital WOA kami. Walaupun tiada penawar, namun kita tahu bahawa Yesus adalah Penyembuhnya! Kini, Jiunn boleh makan sebahagian kecil makanan sejak November. “Memberi itu lebih berkatnya daripada menerima.” (Kisah 20:35). Jika anda ingin memberkati keluarga ini, sumbangan boleh disalurkan ke Christ Lutheran Church (RHB Bank Berhad, no akaun: 2 64414 00000 575, rujukan pembayaran: Med Fee – Yao Jiunn). Kami akan memindahkan semua sumbangan kepada ibu bapanya. Sila hantar resit bank masuk dan pertanyaan anda ke lisze.chow@gmail.com

 

Luka terbuka di sekeliling usus Chai Yao Jiunn yang terputus (gambar diambil pada 10 Dis 2023. Gambar ditapis di Christianity Malaysia atas sebab sensitiviti.)
Membawa cinta Yesus dan kegembiraan Krismas kepada Chai Yao Jiunn di HTA. (Foto dengan kebenaran daripada ibunya Yan.)

 

Semua kemuliaan kepada Tuhan. Kerana rahmatNya saya dapat menjalani hidup saya memenuhi panggilanNya. “Tetapi sekali-kali aku tidak mengendahkan soal nyawaku, asalkan aku dapat menyempurnakan tanggungjawab dan tugas yang kuterima daripada Tuhan Yesus iaitu memberikan kesaksian akan Injil tentang kasih kurnia Tuhan.” (Kisah 20:24) Saya hanya dapat melakukan semua ini kerana cinta Yesus yang menakjubkan yang memenuhi hati saya. Hallelujah! Semua kemuliaan kepada Tuhan!

 

Li Sze mengalu-alukan semua pembaca yang fasih Bahasa Inggeris untuk melanggan Enewletter Lisze, yang dipenuhi dengan kesaksian atau refleksi dengan setiap sekeping piano baru yang dia keluarkan di saluran YouTubenya (www.youtube.com/@liszepiano). Langganan surat berita adalah percuma, ketahui lebih lanjut di: https://www.liszechow.org/contact/subscribe

Ini adalah sebuah artikel Kristian yang ditulis melalui lensa iman penganut Kristian dan ditujukan untuk pembaca Kristian yang lebih biasa dengan Bahasa Malaysia. Semua petikan Alkitab dari Alkitab Versi Borneo. 

 

|Kongsilah Berita Baik|

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*