Bertemu Tuhan di Persimpangan Hidup: Pengajaran Keimanan dan Kepercayaan – Saudara Low Siong Khim

Saudara Low Siong Khim bersama isterinya, saudari Janet Low. Mereka berdua mempunyai perjalanan yang sangat penuh dengan peristiwa dan ujian iman tetapi yang juga menunjukkan kepada mereka kesetiaan dan keperkasaan Tuhan.

 

Nota: Ini adalah sebuah artikel Kristian

 

Saudara Low Siong Khim telah beragama Kristian selama hampir 50 tahun. Sepanjang masa itu, Tuhan telah melindungi dan menyelamatkannya dari banyak pengalaman yang mengancam nyawa beliau.

Pernah ketika dia memandu, sebuah lori dari arah bertentangan membawa kayu balak yang hanya diikat dengan dua rantai berbanding tiga yang sepatutnya. Ketika lori itu membelok ke selekoh tajam, kayu balak itu terbang dari belakang ke arah keretanya yang juga menghampiri selekoh tersebut. Satu daripada kayu balak itu bergolek ke atas kereta beliau, satu lagi mengetuk dan mendarat betul-betul di sebelah pintu pemandu, dan selebihnya terbang di atas kereta. Saudara Low baru sahaja terselamat daripada kematian.

Mukjizat ini hanyalah salah satu daripada banyak pertemuannya dengan Tuhan yang maha penyayang. Kejadian ini, dan seterusnya yang melibatkan sebuah perjumpaan dengan Tuhan di persimpangan jalan kehidupan telah membawa banyak pengajaran kepadanya tentang iman dan kehidupan di persimpangan jalan.

 

Kayu-kayu balak sepatutnya diikat dengan tiga rantai seperti yang dilihat di sini. Mukjizat yang dialami Saudara Low ini hanyalah satu daripada banyak kejadian di mana Tuhan menyelamatkannya dari situasi yang berbahaya (Ruj: squarespace)

 

Baru-baru ini, Saudara Low berkongsi pengajaran ini daripada pengalaman hidupnya sendiri. ‘Tuhan baik kepada kita. Kerana rahmat dan belas kasihan-Nya, kita tahu bahawa apa sahaja yang kita lalui dalam hidup, kita boleh berpegang kepada-Nya,’ kongsinya. Bukti terbaik tentang ini datang dari pengalaman peribadi kita dengan Dia. Kerana apa yang telah kita lalui, kita tahu kita boleh mempercayai Dia, dan Dia akan bersama kita tidak kira di mana kita berada.

 

Pengalaman di Persimpangan Hidup – “Sebuah Tempat Keputusan Utama”

Saudara Low menyampaikan bahawa apabila hidup anda berada di persimpangan jalan, ia adalah tempat keputusan utama. Yesus sendiri mengalami saat seperti itu di Taman Getsemani. Pengalaman yang dialami Saudara Low berlaku kira-kira 18 tahun lalu tetapi masih segar dalam fikirannya. Hari ini kaki kirinya adalah kaki tiruan yang diubah-suai kerana insiden berkaitan. Walau bagaimanapun, perkara ini ada hikmahnya kerana ia telah memberi amaran kepada satu lagi masalah yang lebih serius, tepat pada masanya, sebelum ia menjadi suatu malatapetaka. Setiap kali dia mempunyai peluang, dia berkongsi pengalaman persimpangan jalan beliau dengan orang ramai.

 

Saudara Low juga berkongsi kesaksian yang penuh kuasa ini dalam perkhidmatan gereja di Kluang, Johor, pada 11 Februari 2023, hampir tepat 18 tahun selepas pengalamannya.

 

Pada penghujung Disember 2004, semasa dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Changi, Saudara Low terlepas langkah semasa dia berada di atas tangga dan jatuh. Semasa dia mendarat, dia mendengar bunyi retak dan mendapati dia tidak boleh berdiri. Abangnya, yang bersamanya, menghubungi ambulans, dan dia dibawa ke hospital. Di sana, dia mendapati dia telah patah tulang di kakinya. “Saya meminta pemindahan ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) kerana semua rawatan saya sebelum ini dilakukan di sana, tetapi saya melakukan kesilapan kerana tidak meletakkan kaki saya dalam cast kaki semasa pemindahan,” katanya. Peristiwa itu membawa kepada pengalaman yang akan meletakkannya 10 bulan dalam cuti perubatan.

 

Kemerosotan Penglihatan

Beberapa bulan selepas kejatuhannya, pada 9 Februari 2005, Saudara Low mendapati penglihatannya semakin merosot. Dia cuba membeli cermin mata baru, tetapi ia tidak membantu. Pada suatu hari semasa berbaring di kerusi sofanya, dia menutup sebelah matanya dan cuba melihat jam. Dia mendapati bahawa mata kanannya boleh melihat nombor 1 hingga 12, tetapi mata kirinya hanya boleh melihat 4 dan sebahagian daripada 3 dan 5. Mata kirinya hampir buta. Ketika itu dia berada di Kluang. ‘Mendapati penglihatan saya semakin merosot, saya pergi ke Hospital Pakar Kluang Utama. Pakar mata memeriksa mata dan tidak menemui apa-apa yang salah dengannya. Pada masa itu, dia mensyaki bahawa mungkin terdapat beberapa jangkitan di belakang mata dan menetapkan antibiotik dan ubat mata selama 1 minggu.’

 

Penemuan bahawa penglihatannya semakin merosot akan membawa kepada pengalaman yang lebih traumatik tetapi juga pertemuan yang luar biasa dengan Tuhan Yang Maha Kuasa yang sentiasa mengawal.

 

Semasa pemeriksaan susulan di Klinik Ortopedik di PPUM, Saudara Low bertanya sama ada antibiotik yang diambilnya telah menjejaskan penglihatannya. Disebabkan kejadian kakinya, dia mengambil 3 antibiotik kerana terdapat bakteria di kaki berhibernasi di dalam tulang. Mana-mana luka terbuka, bakteria akan bangun. ‘Sejurus selepas saya bertanya soalan itu, doktor menulis nota dan merujuk saya ke klinik mata. Pada masa itu, hampir waktu makan tengah hari,’ Saudara Low ingat. Selepas memeriksa dengan beberapa doktor pelajar Ijazah Sarjana, kesimpulannya adalah bahawa tidak ada yang salah dengan mata. ‘Doktor berkata mesti sesuatu di belakang mata yang menyebabkan masalah itu. Selepas membuat banyak panggilan, doktor menghubungi mentornya, Pakar Perunding Mata, yang memberi arahan untuk memasukkan saya ke wad untuk pemeriksaan lanjut.’

 

Penemuan Tumor Otak

‘Bayangkan, dari Kluang, saya pergi ke Kuala Lumpur untuk pemeriksaan klinik ortopedik. Saya dimasukkan ke wad, dan imbasan CT dilakukan pada sebelah petang keesokan harinya. Banyak ujian yang saya lalui. Saya tertanya-tanya apa yang berlaku, lalu merujuk kepada seorang jururawat mengapa terdapat begitu banyak ujian.’ Jawapan jururawat itu datang tamparan besar. ‘Awak tak tahu ke,’ jururawat itu menjawab, ‘awak ada tumbuhan kat otak, mahu operate.’ Terasa seperti lantai runtuh di bawahnya. ‘Saya baru berusia kira-kira 50 tahun ketika itu. Tiada seorang pun anak lelaki saya telah berkahwin. Satu tarikh perkahwinan telah ditetapkan. Saya tertanya-tanya apa yang akan berlaku.’ Sekurang-kurangnya, pembedahan otak bakal menimpa, tetapi ke mana ini akan membawanya, dia tidak tahu.

 

Tuhan Berbicara dalam Situasi Genting

Saudara Low ingat sangat tarikh tu. Pada 4:14 pagi pada 24 Februari 2005, dia rebah. Seorang jururawat datang untuk memeriksa, dan dia berkata kepada jururawat itu, ‘Tak apa, tak apa..’. Pada saat itulah dia mendengar Tuhan berbicara kepadanya dengan jelas, “Jika kamu tidak dapat mempercayai-Ku pada saat genting ini, sia-sialah kepercayaanmu kepada-Ku. Jangan percaya kepada pakar bedah saraf yang akan membedah kamu, tetapi percayalah kepada-Ku yang akan membedah melalui dia.” ‘Tuhan membawa 1 Korintus 2:5 ke dalam fikiran saya, dan saya mendapat kedamaian dan tenang untuk beberapa lama.’

 

1 Korintus 2:5: Imanmu bukanlah berasaskan kebijaksanaan manusia, tetapi berasaskan kuasa Tuhan. Mesej yang Tuhan berikan kepada Saudara Low pada awal pagi 24 Feb 2005

 

Apabila Tuhan memberi, Dia memberikan yang terbaik, kata Saudara Low. Keesokan paginya kira-kira jam 7:30 pagi, dia sepatutnya pergi ke Pusat MRI kerana prosedur pembedahan memerlukan lebih daripada imbasan CT. Bagaimanapun, mesin MRI tidak berfungsi, dan dia terus dihantar ke Hospital Pantai Bangsar untuk imbasan MRI. (Sementara itu, kakinya berada dalam cast, dan dia berada di atas kerusi roda). Kesegeraan prosedur menunjukkan keseriusan keadaan. Selepas imbasan MRI, Pakar Radiologi berkata kepadanya, “Saya mensarankan anda mengeluarkan tumor secepat mungkin.”

 

Sebuah Situasi Keluarga

Kerana ini adalah saat yang penting, Saudara Low memberitahu keluarganya, dan mereka datang dari Melaka. Pada mulanya, ibu bapanya tidak mahu dia menjalani pembedahan kerana bapa saudaranya yang merupakan bomoh yang tinggal berjiran dengan rumah mereka telah memberitahu bahawa anak mereka tidak akan selamat menjalani pembedahan.

‘Saya bersyukur kepada Tuhan seorang rakan saya membawa rakan lain yang arif tentang kes sebegini kira-kira 30 minit kemudian. Rakan itu melihat imbasan MRI dan memberitahu ibu bapa saya, “Makcik, pakcik, jika ini anak saya, saya akan minta dia dibedah. Jika pembedahan tidak berjaya, dia akan mati serta-merta. Jika dia tidak menjalani pembedahan, dia hanya menunggu untuk mati.”’

 

Saudara Low Sing Khim. Seluruh pengalaman yang berkaitan dengan patah kaki dan tumor otaknya merupakan perjalanan iman.

 

Saudara Low mendapat tahu daripada pakar mata bahawa tumor di otaknya menekan saraf optik. Itulah sebabnya penglihatannya semakin merosot. Tumor menghasilkan sejenis cecair yang tidak boleh naik ke atas, sebaliknya turun ke bawah. Secara mudahnya, jika tidak dibendung, pelepasan dari tumor akhirnya akan menyebabkan dia buta, dan apabila bergerak lebih jauh ke bawah akan menyebabkan kematiannya. Pada masa itu, saraf optik masih berwarna merah jambu, bermakna tiada aliran darah. Jika tumor otak dibuang, darah akan mula mengalir, dan mata kirinya akan dapat melihat semula. Walau bagaimanapun, ia akan terlambat apabila saraf optik bertukar putih.

Keputusan dibuat untuk menjalani pembedahan melalui rawatan persendirian kerana selepas imbasan MRI kesnya dianggap tidak mengancam nyawa. Dia dimasukkan ke dalam senarai menunggu di PPUM. Mengambil kira nasihat pakar mata, keputusan untuk beroperasi secara rawatan persendirian adalah untuk mengelakkan kerosakan pada saraf optik dan kehilangan penglihatan.

 

Dikunjungi Rakan-rakan Yang Prihatin

Saudara Low ingat, ‘Rakan saya Pastor Benjamin Yeoh melewatkan makan tengah harinya selepas mesyuarat majlis agungnya dan datang ke hospital dan melawat saya. Dia bertanya, “Bagaimana perasaanmu sekarang?” Saya menjawab, “Jika Tuhan memberitahu saya untuk tidak pergi untuk pembedahan, saya tidak akan pergi. Jika tidak, saya akan pergi sahaja.” Rakan-rakan yang berniat baik datang melawat. Melalui perbualan mereka, ia seolah-olah suatu perpisahan. Tetapi selepas pertemuan saya dengan Tuhan pada 24 Februari, saya tidak pernah terfikir untuk mati. Saya tahu Tuhan bersama saya. Semua abang saya datang dan menunggu bersama ibu bapa saya sehingga hampir tengah malam di luar dewan bedah. Saya masih ingat ayah saya sangat takut melihat saya keluar dari dewan bedah dengan kepala saya ditutup dengan kain linen.’

Sebelum pembedahan, pakar bedah saraf telah memanggil anak lelaki kedua Saudara Low, Solomon, yang berusia 21 tahun, ke bilik perundingan. Doktor memberitahunya, “Anda berada pada usia yang sah. Saya tidak boleh membiarkan bapa anda menandatangani borang kebenaran tanpa saksi. Saya perlukan anda untuk memahami risikonya. Jika saya memotong saraf optik, ayah anda akan menjadi buta. Jika saya memotong saluran darah, saya hanya boleh ‘minta maaf daripada awak.’ Bilik Bedah tidak mampu melayani semua kecemasan ini. Jika salur darah terputus, tidak ada masa untuk memindahkan ayah kamu ke Bilik Bedah yang lain.”

 

Saudara Low bersama isterinya, saudari Janet Low, dan lima anak lelaki mereka. Solomon kedua dari kanan.

 

Didukung Oleh Rahmat Tuhan

Saudara Low merenung, ‘Saya sering tertanya-tanya, jika ibu bapa kanak-kanak itu bukan orang Kristian apabila mereka menghadapi krisis, adakah mereka masih dapat berdiri dalam iman mereka? Ia bukan soalan yang mudah.’ Dia menyedari bahawa ia hanya melalui rahmat Tuhan dia boleh berkongsi kisahnya hari ini. Di samping itu, dia boleh pergi dan membayar yuran sendiri walaupun dia masih berada di atas kerusi roda selepas dia keluar dari wad. Semasa di kaunter pembayaran, dia bertemu seorang lagi, yang ibunya menghidap tumor otak sebesar telur dan telah meninggal dunia di Bilik Bedah. Pada mulanya, dia terkejut melihat saya dengan kaki saya dalam cast kaki dan tertanya-tanya mengapa saya berada di wad neuro. Selepas mengetahui saya menjalani pembedahan untuk membuang saiz tumor syiling 50 sen lama, dia memberitahu saya bahawa saya diberkati kerana saya masih boleh datang dan membayar kos perubatan saya, manakala ibunya telah meninggal dunia semasa pembedahan, dan dia masih perlu membayar yuran pembedahan ibunya.

‘Saya diberkati dengan teknologi baharu,’ kongsinya. ‘Saya tidak perlu membuka tengkorak saya. Potongan dilakukan pada hidung saya, dan pengikisan dilakukan di sana. Doktor mengambil masa beberapa jam untuk mengikis tumor. Ia bukanlah satu operasi yang mudah. Doktor memberitahu saya tumor itu sepatutnya mempunyai konsistensi lembut seperti jeli, tetapi ia telah mengeras.’ Walaupun pembedahan itu rumit , ia berjalan dengan jayanya. Saudara Low terselamat tanpa sebarang kesan sampingan dan tanpa saraf optik atau saluran darah dipotong.

Tumor boleh berulang kerana mustahil untuk membuang segala-galanya. Imbasan MRI telah dijadualkan semula kepada setiap 3 bulan, kemudian ditukar kepada 6 bulan sekali, setiap tahun, dan kemudian setiap 2 tahun. Laporan 2017 dan 2019 kembali dengan keputusan yang cemerlang, dan laporan seterusnya dijadualkan 5 tahun dari yang terakhir, pada 2024. Sepanjang tempoh ini, Tuhan telah melindunginya. Saudara Low berkongsi bahawa dia mengenali seseorang yang tumornya tumbuh semula di tempat yang sama ia dikeluarkan dua bulan selepas imbasan MRI.

 

Pembedahan ke atas tumor otak itu bukanlah sesuatu yang mudah tetapi Tuhan mendukung Saudara Low melaluinya dan telah melindunginya pada tahun-tahun selepas itu.

 

Tuhan Mengusahakan Segala-galanya untuk Kebaikan Orang yang Dia Kasihi

Pengalaman ini memberi Saudara Low banyak pengajaran tentang berada di Persimpangan Kehidupan. ‘Kami tidak boleh tinggal terlalu lama di sebuah persimpangan,’ katanya. ‘Apabila kita berada di persimpangan jalan, kita mesti membuat keputusan – sama ada untuk pergi ke utara, selatan, timur, atau barat. Persimpangan adalah tempat yang berbahaya untuk tinggal terlalu lama. Pada saat yang penting dalam hidup saya, keputusan perlu dibuat sama ada untuk menjalani pembedahan dan mempercayai arahan Tuhan atau arahan saya sendiri. Amsal 3:5-6 menasihati kita untuk mempercayai dan mengakui Tuhan, dan Dia akan meluruskan jalan kita.’

 

Persimpangan adalah tempat membuat keputusan utama dan kita tidak boleh tinggal terlalu lama di dalamnya.

 

‘Dengan memupuk masa yang diperuntukkan untuk bersendirian dengan Tuhan, kita dapat memahami arahan-Nya. Tanamkan kemesraan dengannya. Hubungan peribadi kita dengan Tuhan adalah penting. Tidak kira betapa buruk atau pentingnya keadaan kita, Tuhan mempunyai kata-kata harapan untuk kita. Banyak ayat suci terlintas di fikiran. Yeremia 33:2 mengingatkan kita bahawa pekerjaan itu adalah milik Tuhan.

‘Sama seperti Tuhan mempunyai perjanjian dengan Israel, Dia mempunyai perjanjian dengan kita dan Dia akan memenuhi bahagian perjanjian-Nya. Kita boleh berehat di dalam Dia. Dalam Matius 11:28, Yesus berkata kepada kita, “Marilah kepada-Ku semua yang letih lesu dan berbeban berat, Aku akan membebaskan kamu daripada beban kamu.” “Panggilan kepada saya..” ini menunjukkan hubungan dengan Kristus. Sungguh mengagumkan apabila mendapati Pencipta mengenali kita. Dia mahu mendengar daripada kita dan menjawab kita apabila kita berseru kepada-Nya.’

 

Menunggu dan Bertawakal kepada Tuhan

Saudara Low menyampaikan bahawa apabila kita berada di persimpangan hidup, kita menunggu Tuhan kerana kadang-kadang jawapannya mungkin untuk menunggu seketika dan bukannya menerima secara terus. Carilah Dia untuk mengarahkan jalan anda. Dalam Yeremia 33:3, Tuhan berjanji untuk menyatakan perkara-perkara yang besar dan tidak dapat diselidiki kepada kita. Sebagai seorang suami dan bapa kepada lima anak lelaki, Saudara Low telah mengalami banyak perkara dan cabaran yang mendalam. Ibrani 13:8 memberitahu kita bahawa Tuhan adalah sama kelmarin, hari ini, dan selama-lamanya. Tuhan boleh dipercayai pada masa lalu. Kita boleh mempercayai Dia hari ini dan berpegang teguh pada pengharapan untuk hari esok. Ini adalah satu rahmat kerana pemahaman ini akan membawa kita untuk menyerahkan diri sepenuhnya kepada-Nya.

 

2 Samuel 22:29: Engkaulah pelitaku, ya Tuhan, dan Tuhan menerangi kegelapanku. Dalam masa krisis, ingatlah bahawa Tuhan sentiasa bersama kita. Dia kakal sama semalam, hari ini, dan esok.

 

Mengenai pembedahan kaki Saudara Low, pakar bedah plastik itu telah memberitahunya, “Lebih baik kamu berdoa kepada Tuhan kamu. Saya tidak pernah membuat penutup sebesar ini. Jika penutup ini reput dan tidak tumbuh, ia akan mendedahkan tulang anda. Saya tidak akan tahu apa yang perlu dilakukan.” Untuk membedah kaki, pakar bedah terpaksa mengeluarkan otot kakinya untuk menutup tulang dan mengambil kulit dari paha untuk menutup di mana dia telah menarik otot. ‘Pakar bedah sangat gembira operasi itu berjaya. Rancangan Tuhan jauh melebihi rancangan kita,’ kata Saudara Low.

‘Kita tidak boleh mempercayai pemahaman kita sendiri. Kita perlu mempercayai Tuhan dalam setiap bidang kehidupan kita dan yakin bahawa Tuhan berminat dalam setiap bidangnya. Kadang-kadang keadaan datang ke dalam hidup kita, dan strategi Syaitan mungkin menyakiti orang yang bertuhan dan meninggalkan kepahitan dan kehilangan harapan untuk masa depan, dan kita tidak dapat memahaminya. Kadang-kadang dari semasa ke semasa, kita mungkin terkurung dalam penjara fikiran yang sangat tertekan dan dipenuhi sehingga kita tidak tahu apa yang perlu dilakukan dan setiap arah seolah-olah menghalang kita, tetapi ini adalah masa yang tidak sepatutnya kita patah semangat.’

 

Dalam masa keputusan yang sukar, Bro Low membuat keputusan untuk mempercayai Tuhan dengan operasi yang rumit. Melalui banyak pengalamannya, dia telah belajar banyak pelajaran tentang iman dan mempercayai Tuhan semasa persimpangan jalan hidup.

 

Tuhan Sentiasa Hadir, Sentiasa Mampu, dan Sentiasa Sedia

‘Kita harus melihat kepada Tuhan, yang mampu dan sentiasa hadir bersama kita,’ Saudara Low menyampaikan. ‘Ingatlah, kita mempunyai Tuhan yang bersama kita, dan Dia mengenali kita. Dia sentiasa hadir, sentiasa mampu, dan sentiasa bersedia untuk membantu. Apa pun yang kita hadapi sekarang, kekuatan dan ketenanganNya bersama kita. Ia bukan penamat cerita. Tuhan mahukan hubungan dengan kita dan menjadi sebahagian daripada hati kita. Marilah kita terus percaya kepada-Nya dan bergantung kepada-Nya.’

 

Nota: Saudara Low juga berkongsi kesaksian ini dalam perkhidmatan gereja di Peace Assembly Kluang di Kluang, Johor, pada 11 Februari, 2023, hampir tepat 18 tahun selepas peristiwa yang diterangkan di atas. Video penuh (rakaman dalam Bahasa Inggeris) boleh ditonton di halaman YouTube Peace Assembly di https://www.youtube.com/live/sdR29KE8DSA?si=mPtXhK8IDa8s3yjL

Penulis ingin mengucapkan terima kasih kepada Saudara Low atas keterbukaan dan kemurahan hatinya dalam berkongsi kisahnya sebagai rahmat kepada pembaca kami, dan atas layanan serta bantuannya yang ramah sepanjang penerbitannya. Semua gambar Saudara Low dan keluarganya disumbangkan oleh Saudara Low. Imej selebihnya digunakan semata-mata untuk tujuan ilustrasi.

Ini adalah sebuah artikel Kristian yang diterjemahkan dari artikel Bahasa Inggeris Encountering God at a Crossroads in Life: Lessons of Faith and Trust – Bro Low Siong Khim. Artikel ini mengambil pandangan melalui lensa iman penganut Kristian dan ditujukan untuk pembaca Kristian yang lebih biasa dengan Bahasa Malaysia. Semoga pembaca diberkatinya.

 

|Kongsilah Berita Baik|

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*