Sebuah Perbualan dengan Rev Karen Lau (Dari Pastor kepada Jurulatih Eksekutif): Pandangan daripada Seorang Pendeta di Alam Perniagaan

Rev Karen Lau (ke-2 dari kiri) bersama keluarganya.

 

Nota: Ini adalah sebuah artikel Kristian.

 

Kita sering mendengar bahawa yang rohani dan sekular adalah alam yang berasingan. Memang, bagi orang Kristian, kita juga tahu bahawa tidak ada pemisahan antara keduanya dan iman kita adalah suatu yang holistik. Walau bagaimanapun, kubu kuat budaya kadangkala sukar untuk dipecahkan. Baru-baru ini, kami bercakap dengan Rev Karen Lau, Jurulatih Eksekutif dari The Lead Factor, tentang pengalamannya sebagai bekas pastor sepenuh masa yang beralih untuk memberi lebih banyak impak dalam persekitaran perniagaan.

Rev Karen Lau mempunyai sudut pandang yang unik kerana dia masih memegang kelayakannya sebagai pendeta dan berkhutbah di gereja melalui jemputan. Pada masa yang sama, sebagai Jurulatih Eksekutif di pasaran, beliau telah melatih dan memudahkan beberapa syarikat dalam kepimpinan perniagaan. Ini telah memberikannya perspektif bersepadu kedua-dua gereja dan persekitaran pasaran.

 

Rev Karen Lau mempunyai sudut pandang yang unik kerana dia memegang kelayakan kepimpinan dalam kedua-dua persekitaran rohani dan sekular.

 

Antara topik yang kami bualkan ialah konteks latar belakang peralihan Rev Karen daripada menjadi Pastor kepada Jurulatih Eksekutif, cabaran yang dihadapinya, pengaruh yang boleh kita lakukan sebagai orang Kristian di alam perniagaan, dan persepsi semasa orang Kristian tentang sejauh mana alam niaga berintegrasi dengan Gereja. Rev Karen mempunyai semangat khusus dalam membantu belia mencapai potensi tertinggi mereka. Untuk tujuan artikel ini, soalan dibentuk dalam konteks yang lebih luas. Di bawah ialah transkripsi perbualan kami:

 

Konteks Latar Belakang: The Lead Factor dan Peralihan daripada Pastor kepada Jurulatih Eksekutif.

Bolehkah anda memperkenalkan The Lead Factor dan kerja anda sebagai seorang Jurulatih Eksekutif?

Semuanya bermula pada 2017 semasa lawatan pelayanan ke Taiwan – Tuhan mula menyediakan dan mencabar saya ke arah kemungkinan untuk keluar dari perahu, melepaskan jaminan gaji bulanan, dan “turun” dari mimbar gereja Glad Tidings.

Ini membawa kepada persediaan selama 5 tahun ke arah melangkah keluar dengan penuh kepercayaan ke alam niaga sebagai Jurulatih Eksekutif. Saya menjadi Jurulatih Bertauliah dengan Persekutuan Kejurulatihan Antarabangsa pada 31 Mei 2020. Selepas itu, saya meletak jawatan daripada penggembalaan sepenuh masa pada 31 Disember 2020. Saya terus memegang kelayakan dengan Assemblies of God, bercakap di gereja melalui jemputan.

Sebagai Jurulatih Eksekutif, saya mempunyai peluang istimewa untuk bekerja dengan bakat untuk mempercepatkan pertumbuhan dan perkembangan mereka melalui program bimbingan peribadi dan kepimpinan. Kerja utama adalah dengan kerjasama syarikat yang mempunyai reputasi dalam bidang bimbingan kepimpinan dan pendidikan eksekutif. Oleh itu, The Lead Factor telah diwujudkan untuk pengaturan kontrak yang berkaitan dengan bimbingan kepimpinan dan pendidikan eksekutif. Walau bagaimanapun, dengan hasrat dan semangat yang tinggi untuk memberi impak kepada generasi muda – Lead Factor dikembangkan untuk membangunkan dan memudahkan program bimbingan belia untuk pelajar.

 

Rev Karen mempunyai semangat yang berterusan untuk generasi muda sejak sekian lama.

 

Apakah yang memberi inspirasi kepada anda untuk beralih daripada pelayanan pastoral sepenuh masa untuk memulakan bimbingan kepimpinan dan pendidikan eksekutif? Adakah terdapat sebarang faktor atau pandangan sepanjang masa anda berkhidmat sebagai pastor yang memainkan peranan?

Ia bermula dengan penglihatan yang Tuhan berikan kepada saya semasa pelayanan saya di Taiwan. Secara progresif, saya diperkenalkan dengan bimbingan apabila kepimpinan gereja kami (Glad Tidings) melibatkan Mentor Coaches, Donald Lim dan Mel Leow, untuk membawa kami melalui program bimbingan selama 6 bulan.

Pengalaman itu memberi impak yang besar dalam hidup saya terutamanya apabila saya mengenali nilai teras saya dan kesedaran yang lebih mendalam tentang langkah seterusnya dalam pelayanan. Saya telah berkhidmat selama 15 tahun sebagai pastor sepenuh masa di Glad Tidings A/G pada masa itu. Selama bertahun-tahun, saya berkhidmat dalam pelbagai kapasiti – pelayanan belia, pelayanan kumpulan sel dewasa, seni kreatif dan komunikasi. Semasa saya sebagai pastor, dan selama bertahun-tahun, saya melabuhkan acara utama yang berkaitan dengan Paskah, Krismas, Hari Ibu, Hari Bapa, penekanan misi dan acara khas. Ia adalah satu keistimewaan dan penghormatan untuk mengembangkan pelayanan-pelayanan ini dan berkhidmat dengan bakat luar biasa dalam GT untuk menyusun dan membangunkan kandungan yang bermakna untuk acara-acara khas.

Walau bagaimanapun, terdapat dorongan dan keinginan yang mendalam (disediakan melalui bimbingan) untuk memberi kesan yang lebih besar di luar komuniti gereja. Kontak dan peluang untuk membina hubungan dengan pra-percaya menjadi minimum kerana banyak masa dihabiskan di gereja dan dalam membesarkan keluarga muda. Saya benar-benar merasakan bahawa Tuhan ingin menggunakan saya di luar lingkungan pengaruh yang ada.

Untuk mendapatkan pengalaman yang diperlukan sebagai Jurulatih Eksekutif, saya ingin melibatkan diri sepenuhnya dalam industri kejurulatihan dan mencari tempat di alam niaga. Saya merasakan keperluan yang besar untuk berhubung dengan akar umbi. Walaupun saya mengenang kembali tahun-tahun saya sebagai pastor, berkhidmat hampir 20 tahun secara eksklusif di gereja telah membuatkan saya seolah-olah hidup dalam mangkuk kaca. Sudah tiba masanya untuk melangkah keluar ke alam niaga dan secara peribadi untuk tidak lagi memisahkan yang suci dan sekular.

 

Rev Karen terus memegang kelayakan dengan Assemblies of God. Di sini, dia merasmikan perkahwinan.

 

Sejauh manakah perbezaan atau keserupaan yang anda katakan antara pelayanan penjagaan pastoral dan bimbingan eksekutif dengan satu sama lain?

Saya sangat digalakkan apabila jurulatih mentor saya, Donald Lim, Mel Leow dan pemimpin pasaran Kristian yang lain membantu saya memahami dan melihat bahawa peranan pastoral sangat berkaitan dengan bimbingan eksekutif.

Seorang pemimpin pasaran yang dihormati menjelaskan bahawa saya mempunyai “70% set kemahiran yang diperlukan untuk pendidikan eksekutif”. Ia memberi saya keyakinan bahawa saya akan dapat membuat peralihan yang berjaya.

Peranan/pengalaman seorang pastor mempunyai kecekapan asas yang sama yang diperlukan bimbingan seperti memupuk kepercayaan dan rasa keselamatan, kehadiran mereka dan mendengar secara aktif. Perbezaannya adalah dalam penglibatan dengan orang – sebagai pastor, saya terutamanya berinteraksi dengan orang yang beriman, dan sebagai jurulatih, saya mempunyai keistimewaan yang luar biasa untuk melibatkan diri dalam pelbagai peringkat umur, kaum, dan industri. Sudah tentu, Tuhan meluaskan sfera pengaruh melebihi kemampuan seorang pastor sepenuh masa.

 

Tahun-Tahun Awal dalam The Lead Factor

Bilakah visi untuk memulakan syarikat bimbingan kepimpinan anda pertama kali dilahirkan? Adakah alam korporat kawasan yang anda ingin berkhidmat pada awalnya, atau adakah kawasan lain yang pernah di bawah pertimbangan umpamanya keluarga atau generasi akan datang?

Apabila saya memberitahu orang lain bahawa saya seorang Jurulatih, soalan pertama yang ditanya ialah “Apakah jenis Jurulatih anda?” [Terdapat banyak bidang kejurulatihan.] Ia mengambil masa 6 bulan untuk meneroka dan membuktikan bahawa set kemahiran saya paling sesuai sebagai Jurulatih Eksekutif – yang bermaksud tumpuan bimbingan adalah untuk eksekutif korporat daripada penyumbang bebas kepada peringkat pengurusan.

Semasa mencari peluang untuk ditubuhkan sebagai Jurulatih Eksekutif, saya meneroka cara untuk memperkenalkan bimbingan belia. Ini membawa kepada hubungan dengan rakan-rakan jurulatih yang berfikiran sama dan bersemangat untuk generasi akan datang seperti Joshua Ong dan Chris MJ untuk membangunkan program bimbingan belia.

Bersama-sama, kami melancarkan sesi Kejurulatihan Kemahiran Hidup Dan Kerjaya pada 2021 dan kini melancarkan program kedua kami iaitu Purpose Pursuit.

 

Adakah anda mempunyai visi dan misi khusus yang menjadi falsafah teras The Lead Factor? Apakah yang membantu membentuk visi dan misi itu?

Sebagai seorang pastor dan jurulatih – inti dan asas apa yang saya lakukan adalah kerana saya menyayangi orang ramai dan komited untuk membantu mereka membuka potensi sepenuhnya mereka. Ini telah membentuk hampir keseluruhan visi dan misi serta budaya The Lead Factor. Penumpuan The Lead Factor sentiasa orang dan potensi mereka.

 

Bekerjasama dengan Focus on the Family untuk memberi inspirasi kepada ibu dan anak perempuan.
Sesi bimbingan kumpulan untuk pelajar sepenuh masa di Kolej Bible Malaysia

 

Adakah terdapat sebarang cabaran ketika anda beralih ke bidang pelayanan yang berbeza ini? Bagaimanakah anda digalakkan semasa cabaran tersebut?

Cabaran utama adalah ketakutan terhadap perkara yang tidak diketahui. Pada hari-hari awal, bermula dari asas sifar, tanpa pendapatan yang lebih stabil/bulanan, kurang pengertian mengenai alam perniagaan semsa, dan belajar untuk membangunkan kemahiran baharu. Ia adalah dunia yang baru dan saya belajar untuk mempercayai Tuhan dengan masa depan saya.

Untuk menghadapi peralihan, saya bermati-matian berdoa dan meluangkan masa dengan Tuhan untuk menenangkan pemikiran dan kebimbangan saya. Saya mengelilingi diri saya dengan orang beriman yang menggalakkan saya untuk mengambil langkah-langkah kecil. Sementara itu, saya belajar sebanyak mungkin.

Penghormatan yang besar diberikan kepada suami saya, Sean, dan anak-anak saya, Caitlin dan Jayden, yang telah menjadi penyokong dan pembimbing sorak terbesar saya. Saya amat berterima kasih kepada Jurulatih Mentor, Donald dan Veron Lim yang meluangkan masa, galakan, dan peluang untuk menjadi rakan sekutu dalam syarikat mereka, Leadership Insight.

 

Dari segi peranan Kristus dalam pelayanan baharu anda sebagai Jurulatih Eksekutif, bagaimanakah Tuhan telah membimbing (dan memberi inspirasi) kepada anda semasa perjalanan anda?

Kasih dan rahmat Tuhan telah menjadi sauh dan asas dalam fasa baru pelayanan ini. Peruntukannya dari segi rohani, kewangan, dan emosi telah menjadi pengalaman yang luar biasa.

Tidak dinafikan, pemerkasaan dan pengupayaan Roh Kudus amat penting dan merupakan pengalaman yang tidak terbilang nilainya dalam menyediakan idea untuk mereka bentuk rangka kerja serta dalam menggunakan alat dan teknik bimbingan untuk melibatkan diri secara berkesan dengan pelanggan.

 

Wawasan sebagai Jurulatih Eksekutif

Apakah yang anda akan katakan adalah aspek yang paling penting/utama bagi seorang Kristian yang berkhidmat sebagai mentor kepada orang lain di alam perniagaan, terutamanya kerana persekitaran yang berbeza (boleh dikatakan persekitaran yang lebih mencabar disebabkan oleh begitu banyak pandangan dunia yang berbeza) daripada gereja?

Dalam pengalaman anda sebagai jurulatih di alam perniagaan, bagaimanakah seorang Kristian di barisan hadapan kepimpinan dalam alam niaga membuat kesan yang paling besar dalam persekitaran mereka?

Saya telah menemui beberapa kebenaran dari semasa ke semasa semasa saya memulakan peranan dan kapasiti baharu ini. Berikut adalah beberapa pandangan yang boleh saya kongsikan:

 

  • Tindakan lebih berhasil daripada kata-kata – walaupun mungkin sensitif untuk berkongsi kepercayaan kita secara terbuka, tindakan kita dilihat dan memberi kesan yang paling besar.
  • Dipimpin oleh Roh Kudus dalam semua bidang – Roh Kudus sentiasa membimbing dan mengarahkan langkah kita.
  • Kekal rendah hati dan berpaksikan Kristus – Saya sangat berbesar hati untuk bekerja dengan orang-orang pra-percaya yang menunjukkan lebih belas kasihan, empati, dan rahmat daripada saya.
  • Jangan sekali-kali menyembunyikan iman anda, tiada kepura-puraan – Secara terbuka diketahui bahawa saya seorang pastor dan Jurulatih. Klien dengan hormatnya menghargai kualiti unik yang saya tawarkan.

 

Aspek tersendiri dalam pelayanan awam seperti The Lead Factor ialah keperluan yang sering tidak dapat dielakkan untuk mengimbangi pengaruh/faktor/pembangunan/pandangan dunia sekular yang mungkin bercanggah dengan pandangan dunia Alkitabiah.

Adakah identiti anda sebagai seorang Kristian dan sebagai pendeta yang dikreditkan secara berterusan di gereja membentuk pandangan dunia yang unik daripada orang lain/bukan Kristian di alam niaga? Bagaimanakah seorang Kristian mengemudi tali tegang ini?

Dengan rahmat Tuhan, saya tidak perlu berkompromi dengan iman, kepercayaan, dan prinsip saya. Oleh itu, dalam erti kata itu, tidak ada banyak halangan untuk saya mengemudi.

Saya sangat terkejut bahawa pelanggan dari latar belakang yang berbeza boleh bercakap tentang iman dengan selesa. Saya berkongsi cerita saya dengan yakin dan penuh hormat bercakap tentang pengalaman saya.

Rakyat Malaysia adalah orang hebat yang menyedari bahawa negara kita mempunyai warisan hidup harmoni antara kaum dan agama yang berbeza. Ini adalah salah satu kekuatan negara kita dan ia adalah sesuatu yang perlu kita hargai dan pertahankan tidak kira latar belakang kita.

 

Merakam mesej untuk acara ibu dan anak perempuan.

 

Apakah antara peristiwa yang paling diingati sepanjang tahun-tahun anda sebagai seorang Kristian bekerja sebagai Jurulatih Eksekutif Korporat?

Terdapat banyak. Ini hanya beberapa daripadanya:

 

  • Julai 2021 – Melancarkan program bimbingan belia pertama dan memulakan projek pertama sebagai syarikat bersekutu dengan Melbourne Business School.
  • Feb 2022 – Memulakan kohort pertama untuk melatih pelajar sepenuh masa di Kolej Bible Malaysia. Hubungan yang terbentuk melalui kerjasama telah membawa kepada lebih banyak projek dan peluang untuk melatih eksekutif dan pelajar.

 

Apakah yang anda akan katakan ialah ganjaran atau pelajaran terbesar yang anda perolehi secara peribadi sebagai mentor alam niaga Kristian?

Saya masih ingat petikan ini dalam Keluaran:

 

Keluaran 33:15-16 (Alkitab Versi Borneo)

Kata Musa kepada-Nya, “Jika hadirat-Mu tidak memimpin aku, janganlah kami dibawa pergi dari sini. 16Dari manakah orang akan tahu bahawa Engkau berkenan kepadaku, iaitu aku dan umat-Mu ini? Bukankah kerana kehadiran-Mu menyertai kami maka kami, iaitu aku dan umat-Mu ini, dibezakan daripada semua bangsa yang ada di muka bumi?”

 

Semasa saya melangkah keluar dengan iman, saya jelas dan berniat bahawa kehadiran Tuhan harus bersama saya. Peralihan ini tidak akan mungkin atau berjaya tanpa berkat dan perkenan Tuhan. Dia telah membuktikan bahawa apabila Dia membuka pintu, tiada siapa yang boleh menutupnya. Apabila Dia menetapkan dan meneguhkan kedudukan, semua orang dapat mengenali tangan Tuhan dan pengurapan-Nya.

Kerana saya mencari dahulu Kerajaan Tuhan – saya tidak kekurangan, menderita, atau merasa ditinggalkan. Rahmat-Nya sentiasa mencukupi untuk saya. Setiap hari dihadapkan dengan segala pergantungan pada pimpinan dan ketentuan Tuhan. Semasa saya mematuhi dan mengikuti dengan iman, Dia terus membuka peluang dan platform untuk saya bersinar bagi kemuliaan-Nya.

Tidak pernah dalam mimpi yang paling luar biasa saya akan membayangkan bahawa saya boleh menjadi Pastor dan Jurulatih Eksekutif – tiada had dengan Tuhan. Semua yang saya alami HANYA mungkin kerana rancangan dan arahan Tuhan.

 

Apakah pendapat anda tentang persepsi orang Kristian hari ini terhadap alam niaga? Adakah orang Kristian masih menganggap alam tersebut sebagai sekular dan terpisah daripada gereja atau adakah pandangan mereka lebih bersepadu pada masa kini?

Bagaimanakah persepsi semasa mempengaruhi, mencabar, atau meningkatkan peranan orang Kristian dalam kedudukan di alam niaga?

Ia nampak seakan ramai orang yang berpercaya berjuang untuk tidak berkompromi. Perjuangan adalah nyata dan ia mungkin lebih sengit di alam niaga. Saya tidak menilai tetapi memahami bahawa ia adalah satu cabaran dan memerlukan pengorbanan tetapi Tuhan telah membuktikan kepada saya bahawa jalan-Nya kekal selama-lamanya.

Sebab segala sesuatu yang ada di dunia—keinginan daging, keinginan mata, dan keangkuhan hidup—bukan berasal dari Bapa, tetapi dari dunia (1 Yohanes 2:16). Daya tarikan pencapaian duniawi iaitu kewangan, harta benda, dan kedudukan selalunya boleh menghalang orang percaya daripada memeluk dan menjalankan iman mereka sepenuhnya. Apabila anda berada di alam niaga, gewang ini adalah sesuatu yang kita perlu lebih berhati-hati dan berwaspada.

 

Merasmikan penutupan program pemimpin generasi baru.
Bekerjasama dengan jurulatih yang berfikiran sama untuk membangunkan program bimbingan belia.

 

Berdasarkan pengalaman peribadi anda, apakah nasihat yang akan anda berikan kepada orang Kristian yang baru memulakan kerjaya di alam niaga, sama ada melalui syarikat pertama mereka sendiri atau sebagai usahawan? Apakah kualiti paling penting yang perlu mereka miliki sebelum memulakan perjalanan ini?

Cari Tuhan secara sedar dalam setiap langkah. Biarkan Tuhan memimpin anda, bukan mendahului-Nya. Carilah masa Tuhan yang sempurna, bukan masa anda sendiri.

Jangan tergesa-gesa, serahkan keputusan kepada Tuhan dan berikan ruang kepada Tuhan untuk mengesahkan dan memberi anda kedamaian (melalui kehadiran dan Firman-Nya). Kembangkan tabiat mengambil masa untuk menunggu Tuhan sebelum membuat keputusan.

Soalan Utama hendaklah sentiasa: ‘Apakah kehendak dan tujuan Tuhan dalam perjalanan itu?’ ‘Adakah niat saya selaras dengan Firman Tuhan?’ ‘Adakah ia bersetujuan dengan hati Kristus?’

 

Mengenai Rev Karen dan The Lead Factor

Rev Karen Lau ialah Jurulatih Eksekutif dan Komunikator dengan pengalaman 20 tahun dalam memperkasakan pertumbuhan hidup melalui kepimpinan, kelatihan, dan tunjuk ajar. Beliau adalah Pendeta Ditahbiskan dengan Assemblies of God dan Jurulatih Bertauliah dengan Persekutuan Kejurulatihan Antarabangsa. Komitmen dan semangat beliau adalah untuk memberi inspirasi kepada individu untuk menghidupkan potensi terbesar mereka. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang program bimbingan eksekutif dan bimbingan belia, hubungi Rev Karen di karen@theleadfactor.co

Semua gambar dalam artikel ini disumbangkan oleh Rev Karen dan The Lead Factor. Christianity Malaysia ingin mengucapkan terima kasih kepada Rev Karen atas layanan dan kemurahan hati beliau dalam berkongsi pandangan dan perspektif beliau sepanjang penghasilan artikel ini.

Ini adalah sebuah artikel Kristian yang ditulis melalui lensa iman penganut Kristian dan ditujukan untuk pembaca Kristian yang lebih biasa dengan Bahasa Malaysia. Ia diterjemahkan dari artikel yang pada asalnya ditulis dalam Bahasa Inggeris dan bertajuk A Conversation with Rev Karen Lau (From Pastor to Executive Coach): Insights from a Reverend in the Marketplace.

 

|Kongsilah Berita Baik|

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*