Karunia Dari Musim Krismas

 

Nota: Ini adalah sebuah artikel Kristian.  

 

Dalam lebih kurang tiga hari, sebahagian besar dunia, sama ada Kristian atau bukan Kristian, akan menyambut Krismas. Bagi kebanyakan orang bukan Kristian, ia adalah masa yang indah dan selesa yang dipenuhi lampu Krismas, lagu-lagu Krismas, dan makanan yang enak. Kami sebagai orang Kristian mendapati banyak keindahan dalam semua ini juga, tetapi sebab sebenar perayaan itu didapati dalam sesuatu yang jauh lebih penting.

Artikel ini bertujuan sebagai meditasi ringkas, menggabungkan bahan-bahan dari pelbagai sumber lazim yang telah memberkati dan meneguhkan kami. Kami berharap ia akan membantu membangkitkan renungan yang akan memusatkan hati kita pada inti sebenar Krismas.

 

Makna Krimas

 

Ruj: christ.org

 

Asal usul Krismas adalah “massa Kristus” atau perhimpunan tahunan di mana kelahiran Yesus dirayakan. Terdapat banyak sebab orang Kristian menyambut Krismas. Satu sebab adalah untuk mengingati kesetiaan janji Tuhan walaupun dari zaman Perjanjian Lama. Sejak zaman Perjanjian Lama, sudah ada pelbagai nubuatan yang meramalkan kedatangan Mesias. Yang paling utama ialah nubuatan Yesaya.

 

Yesaya 7:14

Oleh sebab itu Tuhan sendiri akan memberikan tanda kepadamu: Sesungguhnya, seorang anak dara akan mengandung dan melahirkan seorang anak lelaki. Dia akan menamainya Immanuel.

 

Nama Immanuel (bermaksud Tuhan bersama Kita) menunjukkan sebab kedua mengapa kita menyambut Krismas. Kelahiran Yesus menandakan Tuhan, Dia yang menjadikan segala sesuatu, datang untuk hidup di antara umat-Nya. Ini sangat penting untuk kita sebagai manusia. Kerana Yesus berjalan di antara kita, Dia memahami kita. Dia dekat dengan kita hari ini, dan kerana Dia mengenali kita, kita boleh bergantung kepada-Nya, secara semula jadi dan rohani.

 

Yohanes 1:14

Firman itu menjadi manusia dan hidup dalam kalangan kita. Kita telah melihat kemuliaan-Nya sebagai Anak Tunggal yang datang daripada Bapa, penuh dengan kasih kurnia dan kebenaran.

 

Ketiga, kelahiran Yesus berfungsi sebagai sebahagian daripada penebusan Tuhan. Ia adalah langkah pertama dalam perjanjian baru yang dijanjikan Tuhan dalam Yeremia 31:31-34. Kelahiran Yesus adalah kasih Tuhan yang nyata di antara kita. Yesus datang untuk hidup di antara kita, mati, dan bangkit semula untuk mewujudkan hubungan langsung antara kita dan Tuhan. Dengan perhubungan itu datang banyak karunia lain, yang paling penting di antaranya ialah kehidupan kekal bagi semua yang percaya dan beriman kepada diri Kristus dan pekerjaan penebusan-Nya di kayu salib.

 

Harapan, Kesejahteraan, Kasih dan Keamanan: Atribut Terkenal Krismas

Dunia sekular pun tahu bahawa Krismas adalah musim memberi. Namun, Yakobus 1:17 memberitahu kita bahawa setiap pemberian yang baik dan sempurna adalah dari atas, turun dari Bapa segala terang sorga, yang sentiasa setia dan konsisten, tidak seperti bayang-bayang yang selalu berubah-ubah bentuknya. Apa yang Tuhan berikan lebih dalam, kekal selama-lamanya, dan meresap ke dalam jiwa. Ia adalah rohani dan bukannya hanya duniawi, dan ia tidak berubah seperti bayang-bayang. Antara karunia ini ialah:

 

  1. Harapan

 

Ruj: shameersrk@pixabay

 

Walaupun ia mungkin timbul dari masa yang lalu, karunia harapan menunjuk ke masa depan. Keselamatan yang Tuhan sendiri telah memperkukuhkan melalui Yesus Kristus mempunyai pengertian masa depan: Kristus akan datang lagi. Suatu hari semua penderitaan dan kerosakan di dunia ini akan berlalu, kita akan dikumpulkan dan diubah dengan tubuh seperti tubuh kebangkitan Yesus, selepas itu untuk hidup dalam keajaiban dan kebahagiaan yang kekal di kehadiran Tuhan.

 

2. Kesejahteraan

 

Ruj: fotorech@pixabay

 

Alkitab penuh dengan kesejahteraan dan kebahagiaan. Anda melihatnya dalam Perjanjian Lama, khususnya dalam banyak Mazmur, tetapi juga dalam kebanyakan Perjanjian Baru (Lukas 2:10, Yohanes 15:11, Roma 15:13, Galatia 5:22, dan banyak lagi). Kebahagiaan dalam pengertian Alkitab ialah rasa gembira dan sejahtera di hadapan Tuhan. Kesejahteraan yang saleh mampu teguh menahan kesedihan, serta situasi yang sangat buruk, atau yang sangat sukar. Ia menggantikan rasa sakit, kekecewaan, dan kehilangan ketika masa-masa perasaan negatif secara semula jadi biasanya akan menguasai. Kesejahteraan yang kukuh ini adalah pemberian Syurga kepada mereka yang percaya dan taat (Yohanes 3:27). Ia adalah respons dari hati “yang melihat” dalam cahaya kasih Tuhan.

 

3. Kasih

 

Ruj: moonzigg@pixabay

 

Kasih adalah pusat mesej Alkitab. Alkitab bercakap banyak tentang cinta. Ia mengingatkan kita bahawa Tuhan adalah kasih dan bahawa kita mengasihi kerana Dia terlebih dahulu mengasihi kita. Cinta alkitabiah adalah deklarasi dan kewajipan. Ia mengubah titik dan tujuan hidup. Walaupun dunia melihat jantung alam semesta sebagai tempat yang sejuk dan jauh, kita tahu bahawa cinta mencipta langit dan bumi. Kasih adalah sikap Tuhan yang tertinggi, mengatasi semua kesukaran dalam hidup (Roma 8:28), dan tidak ada halangan hidup yang dapat bertahan dalam kuasanya (Roma 8:37). Kasih adalah ikatan kita yang tidak dapat dipisahkan dengan Tuhan, dan melalui kasih itu, antara satu sama lain untuk kekekalan abadi (Roma 8:38-39).

 

4. Keamanan

 

Ruj: pixel2013@pixabay

 

Keamanan adalah keadaan yang sepatutnya yang membawa kepada kemakmuran dan kesejahteraan sejagat manusia. Janji perdamaian menemui penggenapannya dalam Yesus Kristus, kerana Dia telah membuat perdamaian dan mendamaikan manusia dan alam semesta kembali kepada Tuhan (Kolose 2:10). Melalui pengorbanan-Nya, Yesus juga membawa kedamaian dan keutuhan kepada susunan sosial; segala umat dan bangsa tidak lagi berpecah-belah tetapi bersatu di bawah Tuhan. Kerana kita mempunyai kedekatan seperti ini antara kita dengan Tuhan, ada ketenangan dalam hati kita.

Karunia Krismas berlangsung lebih daripada sekadar musim. Ia kekal sepanjang tahun dan ke tahun-tahun seterusnya. Krismas ini, marilah kita meraikan keindahan dalam perayaan itu, tetapi juga dengan melihat keindahan yang lebih dalam dari apa yang telah Kristus Yesus lakukan untuk kita, dan dalam hubungan intim kita dengan Dia, dengan Tuhan, dan dengan orang yang kita sayangi.

 

Krismas bermula dengan Kristus

 

Ini adalah sebuah artikel Kristian yang ditulis melalui lensa iman penganut Kristian dan ditujukan untuk pembaca Kristian yang lebih biasa dengan Bahasa Malaysia. Ia diadaptasi dan diterjemahkan dari artikel yang pada asalnya ditulis dalam Bahasa Inggeris dan bertajuk The Gift of Christmas.

 

|Kongsilah Berita Baik|

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*