Identiti Tuhan seperti yang Diungkapkan oleh Nama-NamaNya

 

Notis: Ini adalah sebuah artikel Kristian. Artikel ini merujuk kepada nama-nama Tuhan Alkitab dalam bahasa Ibrani asal.

 

Musuh kita dari dunia rohani, tetapi kerana kita kebanyakannya memproses pemikiran kita berdasarkan maklumat yang kita terima dari dunia material, melalui (antara lain) deria pendengaran dan penglihatan kita, kita sering melupakan perkara ini. Kita manusia adalah makhluk yang sangat fizikal, dan kadang-kadang kita lupa tentang pertempuran sebenar kita. Sebaliknya, musuh kita tahu bahawa kerana kita lazimnya hidup dalam dunia jasmani, cara paling berkesan untuk dia menyerang kita adalah melalui pengaruh rohaninya terhadap perkara konkrit. Ini bermakna kita bertempur di dua bahagian; kedua-dua rohani (transformasi roh dan minda) dan fizikal (transformasi dalam alam fizikal).

Jika kita fikir kita boleh melakukan ini sendirian, kita benar-benar tertipu. Kita perlukan Tuhan dalam hidup kita. Walau bagaimanapun, terdapat juga skop yang lebih luas untuk ini. Pejuang yang terpencil adalah seorang yang sunyi dan mudah terdedah. Kita memerlukan kumpulan umat Tuhan untuk menyokong kita semasa ujian, dan panggilan kita sebagai orang Kristian juga melampaui diri kita sendiri. Terdapat keperluan besar bagi Gereja untuk membina dirinya mengikut cara yang Tuhan kehendaki. Dan untuk melakukan itu, kita boleh menyusun strategi tetapi, akhirnya hanya dengan secara kolektif dan benar-benar mengetahui identiti-Nya kita boleh menjadi menteri yang berkesan untuk Tuhan.

 

 

Hubungan antara Tuhan dan umat-Nya telah berlanjutan selama beribu-ribu tahun, sejak zaman Adam dan Hawa di Taman Eden. Malah sebelum Krismas dan Ahad Paskah seperti yang dicatatkan dalam Perjanjian Baru, hubungan ini telah menjadi hubungan yang mendalam, dan Perjanjian Lama berlimpah dengan nama-nama Tuhan. Nama-nama ini masih terpakai sehingga kini, menggalakkan kami dan berfungsi sebagai peringatan setiap hari. Walaupun eksegesis adalah berharga, bagi kebanyakan kita, perkara yang relevan ialah kebolehgunaan dan bukannya perkara intelek yang mendalam. Antara nama tersebut ialah:

 

 

1. El Shaddai (Tuhan Yang Maha Kuasa): Nama ini pertama kali digunakan dalam Kejadian 17:1, dan muncul 7 kali dalam Perjanjian Lama. Nama itu bermaksud Yang Maha Kaya, Tuhan Yang Maha Kuasa. Tuhan kita Maha Kuasa dan Maha Kaya. Dia adalah Pencipta segala sesuatu yang ada sekarang, dahulu, dan selama-lamanya, dan segala sesuatu berada di bawah kekuasaan-Nya. 1 Tawarikh 29:11-12 adalah peringatan yang kuat tentang siapa Tuhan.

 

1 TAWARIKH 29:11-12
Alkitab Versi Borneo
11 Ya Tuhan, memang kepunyaan-Mu kebesaran, keperkasaan, kemuliaan, kejayaan, dan kemegahan, kerana Engkaulah yang empunya segala sesuatu di langit dan di bumi. Ya Tuhan, memang kepunyaan-Mu kerajaan dan Engkau ditinggikan sebagai ketua atas segala sesuatu. 12Kekayaan dan hormat berasal daripada-Mu, dan Engkaulah yang menguasai segala sesuatu. Memang dalam tangan-Mu ada kuasa dan keperkasaan. Memang dalam tangan-Mu kuasa untuk membesarkan dan menguatkan segala sesuatu.

 

 

2. El Elyon (Tuhan Yang Maha Tinggi): El Elyon pertama kali digunakan dalam Kejadian 14:18. Ia disebut 28 kali dalam Perjanjian Lama, dan 19 kali dalam Kitab Mazmur. Tidak ada yang lebih utama daripada Tuhan; Dia adalah ungkapan utama kedaulatan dan kemegahan, dan Dia adalah standard tertinggi dari apa-apa yang baik.

 

 

3. Adonai (Tuhan,Tuan): Tuhan adalah Tuan kepada kita; Dia menciptakan kita dan seperti seorang tukang memiliki hasil usahanya, segala yang kita miliki sebenarnya adalah milik Tuhan. Kita perlu mendekati Tuhan dengan hormat. Nama itu muncul 434 kali dalam Perjanjian Lama dan ia pertama kali digunakan dalam Kejadian 15:2.

 

Walaupun Tuhan mempunyai tempat yang sah sebagai Tuan, Dia juga penuh dengan rahmat dan belas kasihan, dan sepanjang Perjanjian Lama, kita dapati banyak nama yang diberikan kepada Tuhan yang merujuk kepada bagaimana Dia berhubungan dengan manusia:

 

 

4. Jehovah Nissi (Tuhan Panjiku): Nama Jehovah atau ‘Yehuwa’ bermaksud “Yang Wujud” atau “Tuhan”. Ini berkonotasi bahawa Dia sentiasa wujud, dan bahawa tidak pernah ada masa apabila Dia tidak, tetapi juga bahawa Dia sentiasa mendedahkan kehadiran-Nya kepada umat-Nya. Nama Jehovah Nissi muncul dalam Keluaran 17:15 setelah Musa mengakui bahawa kemenangan Israel atas orang Amalek berada di bawah panji langsung Tuhan. Kepentingan biasa untuk sepanduk adalah tiga kali ganda; sebagai simbol harapan, penghormatan, dan titik fokus. Begitu juga hari ini, Tuhan harus menjadi panji kita.

 

 

5. Jehovah Raah (Tuhan Gembalaku): Nama Jehovah Raah terdapat dalam Mazmur 23. Seorang gembala membimbing domba ke padang rumput, melindungi mereka, dan memberi mereka makan. Kambing biri-biri bergantung sepenuhnya kepada gembala, dan hubungan antara seorang gembala dan biri-birinya selalunya lebih mendalam daripada hubungannya dengan keluarga atau rakan-rakannya. Walaupun Tuhan adalah satu-satunya Makhluk yang wujud pada tahap-Nya, nama Jehovah Raah menunjukkan jenis keprihatinan Tuhan terhadap anak-anak-Nya. Tuhan menghendaki keintiman antara Dia dan umat-Nya, dan nama itu juga boleh diterjemahkan sebagai “Sahabatku”.

 

 

6. Jehovah Rapha (Tuhan Penyembuhku): Jehovah Rapha digunakan dalam Keluaran 15:26. Tuhan adalah penyembuh kita. Kami telah melihat ini berkali-kali dalam pelayanan penyembuhan, dan dalam kehidupan kami sendiri. Tetapi kita perlu menyedari bahawa setiap penyakit yang telah disembuhkan pada masa lalu adalah melalui belas kasihan Tuhan, dan walaupun para rasul, doktor, dan ubat-ubatan adalah agen penyembuhan, tindakan penyembuhan yang sebenar datang daripada Tuhan. Penyembuhan Tuhan bukan sahaja meliputi penyakit perubatan, tetapi juga penyembuhan emosi dan mental. Bersyukurlah kepada Tuhan kerana kawan dan orang baik yang telah Dia bawa ke dalam hidup kita sebagai dorongan.

 

 

7. Jehovah Tsidkenu (Tuhan Kebenaran Kita): Setiap pekerjaan baik yang kita lakukan pada masa lalu yang membuahkan hasil, adalah melalui ketaatan kepada Tuhan dan melalui rahmat-Nya. Dia adalah standard dalam kehidupan Kristian kita, dan kebenaran hanya benar-benar datang melalui Dia. Dialah Petugas kami dan Dia menguatkan kami, membimbing kami ke jalan yang lurus.

 

Terdapat banyak lagi nama Tuhan yang berasal dari zaman Perjanjian Lama. Siapakah Tuhan bagi kita? Mungkin ini adalah peluang yang baik untuk merenungkan perkara ini. Secara kebetulan, terdapat nama Tuhan yang dijanjikan yang terlalu suci untuk disuarakan dan dieja YHWH tanpa vokal. Tapak yang bagus untuk dilawati bagi yang fasih Bahasa Inggeris untuk penafsiran yang lebih mendalam tentang nama-nama tersebut ialah http://www.blueletterbible.org/study/misc/name_god.cfm.

 

Ini adalah sebuah artikel Kristian yang ditulis melalui lensa iman penganut Kristian. Ia merupakan penterjemahan dari artikel The Identity of God as Expressed by His Names dan ditujukan untuk pembaca Kristian yang lebih biasa dengan Bahasa Malaysia. 

 

|Kongsilah Berita Gembira|

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*