Anussyia dan Sattya Seelan: Diberkati dengan Bayi Mukjizat oleh Tuhan yang Setia

 

Nota: Ini adalah sebuah artikel Kristian

 

Dalam Alkitab, anda membaca tentang wanita seperti Sara, Rahel, Hana, dan Elisabet, yang rahimnya kelihatan mandul sehingga Tuhan mendengar doa mereka, membuka rahim mereka, dan memulihkan tahun-tahun yang hilang kepada mereka dengan bayi mukjizat. Hakikatnya, ini bukan sekadar cerita tetapi bukti yang diwariskan melalui generasi tentang Tuhan yang setia dan penyayang. Dan perkara yang menakjubkan adalah Tuhan masih melakukan mukjizat seperti ini hingga hari ini dan memberkati pasangan yang rapat dengan-Nya dengan cara yang sama.

Anussyia dan suaminya Sattya Seelan telah berkahwin selama 10 tahun. Sepanjang dekad itu, mereka telah melalui banyak cabaran. Salah satu cabaran ini ialah perjuangan Anussyia sebagai pesakit Crohn. Tuhan telah membawa dia melalui pelbagai kejayaan, sebuah kesaksian yang dia kongsikan pada tahun lepas.

 

Tuhan telah membawa Anussyia melalui pelbagai kejayaan, sebuah kesaksian yang dia kongsikan pada tahun lepas.

 

Satu lagi kesan menjadi pesakit Crohn adalah kesukaran untuk hamil. Sama seperti wanita-wanita dalam Alkitab yang disebut di atas, Anussyia terpaksa menghadapi diskriminasi dan kata-kata kecil hati yang menghancurkan hatinya kerana sudah berkahwin tetapi tidak dapat melahirkan anak. Melalui semua ini, suaminya, Seelan, telah menjadi tonggak sokongan.

Anussyia berkongsi, “Kami tidak pernah memutuskan untuk menjalani sebarang bentuk rawatan. Sebagai pasangan, kami hanya memilih untuk berdiri teguh di dalam Tuhan, kerana mengetahui bahawa Dia pasti akan memberkati kami pada masa-Nya yang sempurna.” Namun, apabila tahun-tahun berlalu, ada suatu masa di mana mereka berhenti bercakap atau berfikir tentang mempunyai anak sendiri.

Pada September 2023, Anussyia pergi untuk temujanji gastro seperti biasa. Doktor bimbang keputusan ujian darahnya tidak sebaik dulu dan menyuruhnya melakukan ujian kehamilan terlebih dahulu sebelum memberikan infusi zat besi kepadanya.

Anussyia berkongsi bahawa pada mulanya dia enggan berbuat demikian kerana tidak mahu mengulangi kekecewaannya sejak 10 tahun lalu, dan dia memberitahu doktornya bahawa keputusan itu mungkin disebabkan beban tugasnya menanda kertas peperiksaan sebagai pensyarah.

 

Kehamilan boleh menjadi cabaran bagi pesakit IBD, termasuk pesakit Crohn.

 

Doktor menegaskan bahawa dia perlu melakukan ujian itu dan memberitahunya tentang keputusan tersebut sebelum hujung minggu. Pada masa yang sama, doktornya yang sentiasa menggalakkannya untuk mencuba mendapatkan bayi, kali ini sangat negatif, mengatakan bahawa kadar kesuburan bagi pesakit Crohn biasanya sangat rendah.

Saya mudah terganggu dengan perkara-perkara seperti ini,” Anussyia meluahkan kegelisahan emosinya apabila mendengar kata-kata doktor itu. “Saya sangat berat hati untuk melakukan ujian kerana ia selalu mengecewakan sejak 9-10 tahun lalu. Saya bertanya kepada suami saya, Seelan, apa yang perlu saya lakukan. Seelan, yang seorang yang ‘tenang’, memberitahu saya supaya bertenang dan meneruskan ujian kerana kesihatan saya lebih penting. Dengan penuh keberatan, saya menjalankan ujian itu. Dalam hati, 90% saya menjangkakan sesuatu yang negatif dan 10% saya mengharap sedikit.”

Tanpa disedarinya, permintaan yang kelihatan biasa dan menjengkelkan oleh doktor itu sebenarnya merupakan petanda kepada berkat besar Tuhan dalam hidupnya. Kejutannya, setelah melakukan ujian kehamilan, Anussyia mendapati keputusan itu positif dan dia memberitahu Seelan. Seelan tidak mengambilnya dengan serius dan hanya melayannya secara santai, dengan sekadar berkata, “Ok, sayang, saya nak tidur.” Reaksinya menyebabkan Anussyia ragu-ragu tentang keputusan itu kerana ia begitu di luar kebiasaan. Dalam semua ujian yang dia lakukan selepas keguguran pertamanya pada tahun 2015, dia tidak pernah menerima keputusan positif. Dia terus melakukan ujian pada waktu yang berbeza sepanjang dua hari berikutnya hanya untuk mendapatkan kepastian.

 

Keputusan Ujian Kehamilan

 

Semua ujian menunjukkan keputusan positif, tetapi Seelan tidak memberikan reaksi. Begitulah kebas dan penerimaannya terhadap prospek keibubapaan selama ini. Ia mengambil masa beberapa hari untuknya mencerna berita tersebut, tetapi akhirnya berita itu menyerap ke dalam kesedarannya. Dia menelefon Anussyia semasa bekerja dan memberitahunya betapa gembiranya dia dengan berita itu. Dia tidak mahu bertindak terlalu cepat disebabkan oleh banyak kekecewaan yang mereka hadapi sebelum ini, tetapi Tuhan adalah baik dan setia.

Seperti biasa, mereka pergi ke pakar sakit puan di Pantai Medical Centre untuk pemeriksaan dan melakukan imbasan pertama. Anussyia kemudian dirujuk ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk pemeriksaan dan prosedur lanjut. Ini kerana dia diklasifikasikan dalam keadaan kritikal dan memerlukan rawatan dan bantuan khas. Dia diberitahu bahawa umurnya (37 tahun) adalah faktor dan bahawa penyakit Crohn-nya boleh menyebabkan bayi pramatang dan/atau kemungkinan bayi Sindrom Down.

 

Imbasan Pertama

 

Setiap kali Anussyia melawat klinik antenatal di PPUM, inilah kata-kata yang akan didengarinya. Dia sentiasa diberitahu untuk melakukan beberapa ujian darah genetik, tetapi dia dan suaminya enggan melakukannya. Mereka berdua tetap teguh dengan firman Tuhan dan mengaminkan Yakobus 1:17: Segala pemberian yang baik dan sempurna diturunkan dari syurga oleh Bapa, sumber segala cahaya. Dia tidak berubah dan tidak seperti bayangan yang berubah-ubah bentuknya.

 

Kehamilan 36 minggu

 

Pasangan itu percaya bahawa Tuhan yang telah membawa mereka sejauh ini pasti tidak akan mengecewakan mereka. Anussyia dihantar untuk beberapa imbasan lebih daripada yang biasa untuk memastikan bayi itu dalam keadaan baik dan juga untuk menghilangkan keraguan doktor. Tetapi yang memberi kejutan yang mengembirakannya, keputusannya sentiasa positif dan bayinya sentiasa dalam keadaan baik.

 

Majlis Pendedahan Jantina Bayi, Doa, dan Pemberkatan

 

“Saya sebenarnya dikurniakan kehamilan yang lancar tanpa mual pagi,” katanya, “dan bahagian yang terbaik ialah kadar keradangan saya menurun dan tidak dicetuskan walaupun pada trimester ketiga saya. Semuanya berjalan lancar, dan doktor memberitahu kami bahawa mereka tidak mahu menyimpan bayi terlalu lama sehingga 40 minggu kerana kekurangan plasenta, yang bermaksud dalam istilah orang awam, plasenta saya akan ‘tamat tempoh’, sesuatu yang baru kepada saya juga.”

Doktor memberitahunya bahawa mereka akan melakukan pembedahan caesarean dalam masa 37 minggu. Anussyia diberikan tarikh 22 April 2024 sebagai tarikh jangkaan kelahiran, tetapi Tuhan mempunyai perancangannya sendiri, dan bayi membawa kejutan kepada mereka. Pada 19 April 2024, bayi mukjizat, cahaya mata Anussyia dan Seelan, Shiloh Abinusha, dilahirkan.

 

Bayi mukjizat, cahaya mata Anussyia dan Seelan, Shiloh Abinusha, dilahirkan pada 19 April 2024.

 

“Kata-kata tidak dapat menyatakan betapa terharunya Seelan dan saya melihatnya. Bayi perempuan kami dilahirkan sebagai anak yang normal dan sihat dengan perlindungan dan limpah rahmat Tuhan. Kami memberinya nama Shiloh yang bermaksud ‘kurniaan daripada Tuhan dan kelimpahan’ dan Abinusha yang bermaksud ‘kebahagiaan’.”

 

Shiloh pada usia 2 bulan

 

Shiloh Abinusha adalah hadiah terbaik yang Tuhan telah berikan kepada mereka dalam hidup mereka dan pada tahun ke-10 perkahwinan mereka. Semua cabaran dan kesedihan dari tahun-tahun yang lalu seakan hilang ketika mereka memeluk bayi berharga mereka. ‘Apa lagi yang boleh kami minta? Memang berbaloi kami menunggu untuk dia,’ kata Anussyia.

 

Seelan bersama Shiloh Abinusha kecil

 

Dalam kesaksiaannya yang terakhir, Anussyia telah berkata bahawa apabila segala-galanya di sekelilingnya tergoncang semasa krisisnya dengan Crohn’s, dia sangat gembira kerana dia telah meletakkan kepercayaannya kepada Yesus kerana Dia telah – dan masih – tidak pernah mengecewakannya. “Kristus adalah asasku yang teguh, Batu tempat aku berdiri. Dia telah setia sepanjang generasi, jadi mengapa pula Dia akan gagal sekarang? Saya tahu Dia tidak akan.”

“Sebab kami berkongsi kesaksian ini adalah untuk menggalakkan orang ramai supaya tidak berputus asa,” kata Anussyia. “Saya berharap ini menjadi kesaksian hidup tentang betapa Tuhan mengasihi umat-Nya dan terutamanya tentang kesetiaan-Nya – untuk menggalakkan kita semua supaya tidak pernah berputus asa dalam apa jua keadaan, terutama pasangan suami isteri yang masih mencuba untuk mendapatkan bayi.”

 

Seelan dan Anussyia dalam gambar keluarga bersama Shiloh

 

“Kadang-kadang anda mungkin merasakan bahawa Tuhan berdiam diri dan tidak melakukan apa-apa tentang masalah anda; namun, ingatlah bahawa Dia sedang bekerja di sebalik tabir untuk memberikan yang terbaik kepada anda pada waktu yang tepat, sama seperti bagaimana Dia telah memberkati saya dan Seelan. Dia pasti tidak akan mengecewakan anda juga.”

 

Shiloh pada majlis 100 Hari

 

Sepertimana ia dinyatakan dalam Yeremia 29:11:

Aku tahu rancangan-rancangan yang Kubuat bagi kamu,’ demikianlah firman Tuhan, ‘iaitu rancangan kesejahteraan, bukan malapetaka, untuk mengurniakan kepada kamu masa depan dan harapan.

 

Christianity Malaysia ingin mengucapkan terima kasih kepada Anussyia dan Seelan atas keramahan dan kemurahan hati mereka dalam berkongsi kisah mereka. Seperti dalam artikel pertama, Anussyia memberikan bantuan berharga dan menyemak artikel sepanjang proses penghasilannya. Semoga kisah Anussyia dan Seelan terus memberkati dan menggalakkan ramai orang! Semua foto dalam artikel ini telah dengan disumbangkan dengan murah hati oleh Anussyia.

Ini adalah sebuah artikel Kristian yang diterjemahkan dari artikel Bahasa Inggeris Anussyia and Sattya Seelan: Blessed with a Miracle Baby by a Faithful God. Artikel ini mengambil pandangan melalui lensa iman penganut Kristian dan ditujukan untuk pembaca Kristian yang lebih biasa dengan Bahasa Malaysia.

 

 

|Kongsilah Berita Baik|

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*