Pengangkatan dan Kedatangan Kedua Yesus Kristus: Sejauh Manakah Kita Bersedia?

 

Nota: Ini adalah sebuah artikel Kristian

 

Memandangkan kita memasuki suku keempat tahun sekali lagi, ramai di antara kita sudah mula membuat perancangan untuk penutup tahun dan ketibaan tahun baru. Seperti kebanyakan orang lain, ini juga sama untuk ramai orang Kristian. Walau bagaimanapun, pada akhirnya, perkara terbesar yang kita nantikan ialah Pengangkatan (juga dikenali sebagai Hari Kristus, di mana Yesus Kristus akan mula-mula muncul di langit dan membawa orang Kristian untuk bersama-sama dengan Dia di Syurga) dan Kedatangan Kedua Yesus Kristus (juga dikenali sebagai Hari Tuhan apabila Dia akan datang untuk menghakimi dan menebus Bumi yang kini rosak disebabkan dosa). Banyak perkara akan berlaku pada hari-hari sebelum dan selepas Kedatangan Kedua. (Malah, ramai yang berhujah bahawa kita kini berada di tengah-tengah beberapa yang pertama daripada tujuh meterai (empat penunggang kuda) – topik yang akan kita bahas dalam artikel akan datang terdekat). Sejauh manakah kita bersedia untuk Pengangkatan dan kedatangan kembali Yesus?

 

Peristiwa Penting Sebelum Kedatangan Kristus

Pengangkatan

Sebelum Kedatangan Kedua Yesus Kristus, akan ada Pengangkatan Gereja, seperti yang diberitahu kepada kita melalui teks dalam Matius 24:36-44. Pada zaman Perjanjian Lama, Tuhan telah mengambil orang yang sangat kudus seperti Henokh (Kejadian 5:24) dan Elia (2 Raja-raja 2:1-18, titik fokus v11-12) untuk bersama-Nya di Syurga. Perbezaannya ialah kali ini seluruh Gereja Kristus akan ditebus melalui Yesus. Pengangkatan adalah Tuhan mengambil semua orang Kristian yang dilahirkan semula untuk bersama-sama dengan Dia di Syurga.

 

Yohanes 14:1-3

Akulah jalan, kebenaran dan hidup

1“Janganlah resah hatimu. Percayalah kepada Tuhan dan percayalah juga kepada-Ku. 2Di dalam rumah Bapa-Ku ada banyak tempat tinggal. Jika hal ini tidak benar, tidaklah Kukatakan kepadamu. Aku akan pergi menyediakan tempat untukmu. 3Jika Aku pergi dan menyediakan tempat untukmu, Aku akan pulang dan membawamu ke tempat-Ku, supaya di tempat Aku berada di situ juga kamu berada.

1 Korintus 15: 51-52

51 Dengarlah, aku memberitahumu suatu rahsia: Tidak kita semua akan mati, tetapi semua akan diubah 52serta-merta, dalam sekelip mata, ketika berbunyinya sangkakala yang terakhir. Pada saat itu orang mati akan dibangkitkan dalam ketidakbinasaan, dan kita yang masih hidup akan diubah,

1 Tesalonika 4:16-17

16Pada waktu itu, Tuhan akan turun dari syurga dengan satu seruan yang kuat, dengan suara malaikat agung, dan dengan sangkakala Tuhan. Mereka yang telah mati dalam Kristus akan dibangkitkan terlebih dahulu. 17Kemudian kita yang masih hidup ketika itu akan diangkat bersama mereka ke awan untuk bertemu dengan Tuhan di angkasa. Lantas kita akan bersama Tuhan selama-lamanya.

 

 

 

Pengangkatan akan berlaku dalam sepersekian saat, boleh berlaku pada bila-bila masa, dan adalah untuk menebus Gereja Kristus. Pada Zaman Akhir, kita perlu lebih berwaspada. Kesatuan, persekutuan, dan kemuridan Tubuh Kristus adalah penting. Ramai orang Kristian telah menjadi lesu secara rohani kerana tekanan dan keletihan. Dan pada hari-hari terakhir, terdapat banyak injil palsu yang beredar, dibuktikan dengan percambahan kultus.

2 Petrus 3 memberitahu kita apa yang akan berlaku pada Hari Tuhan apabila Yesus kembali untuk menghakimi Bumi sekali lagi. Sebagai orang Kristian, kita digalakkan untuk terus kental dan menantikan Hari Kristus apabila Yesus akan muncul di langit dan membawa kita ke atas untuk bersama-sama dengan Dia. Kita tidak mahu diri kita atau orang yang kita sayangi ditinggalkan semasa Pengangkatan kerana hari-hari yang akan datang selepas itu akan menjadi dahsyat yang tidak dapat dibayangkan. Walaupun Tuhan mungkin kelihatan berlengah, jadual dan masa-Nya berbeza daripada kita. Dia melakukan semua perkara dalam masa yang paling tepat.

 

2 Petrus 3:8-10

8 Tetapi, saudara-saudara yang kukasihi, jangan lupa satu perkara: Di sisi Tuhan satu hari serupa seribu tahun, dan seribu tahun serupa satu hari. 9Tuhan bukannya lengah menepati janji, seperti sangkaan sesetengah orang, tetapi amat bersabar dengan kita, kerana Dia tidak mahu seorang pun binasa dan Dia ingin semuanya bertaubat.

10 Namun demikian, hari Tuhan akan tiba seperti datangnya pencuri pada malam hari. Langit akan lenyap dengan bunyi gemuruh dan segala anasir akan lebur oleh kepanasan yang dahsyat, bumi serta segala yang wujud di dalamnya akan hangus terbakar.

Roma 8:28

Lebih daripada penakluk

28Dan kita tahu bahawa dalam semua hal Tuhan bekerja untuk kebaikan orang yang mengasihi-Nya, yang telah dipanggil menurut rancangan-Nya.

Pengkhutbah 3:11

11 Dia menjadikan segala sesuatu indah pada waktunya, malah Dia meletakkan keabadian dalam hati mereka. Namun begitu, manusia tidak dapat menyelami pekerjaan yang dilakukan Tuhan dari awal hingga akhir.

 

Kesengsaraan Besar

Selepas Pengangkatan, akan ada Kesengsaraan Besar. Tuhan, dalam kemurahan-Nya yang besar, telah memperingatkan kita tentang hal ini. Dalam Kesengsaraan Besar, akan ada 7 tahun kesusahan yang belum pernah terjadi sebelumnya (Daniel 12:1) bagi mereka yang ditinggalkan. Kitab Daniel juga memberitahu kita tentang Kekejian Kebinasaan, dan bahawa Antikristus akan masuk ke Bait Yerusalem dan mendirikan patungnya (Daniel 9:27). Seluruh dunia akan berada di bawah penindasannya, dan sesiapa yang tidak mempunyai tanda pemilikannya (666) akan dianiaya dan tidak dibenarkan membeli atau menjual barang keperluan dan barang. Ini dinubuatkan oleh Tuhan, bukan sebagai ancaman, tetapi sebagai amaran kepada umat-Nya.

 

 

Wahyu 13: 16-18

16Ia memaksa semua manusia, kecil besar, kaya miskin, orang merdeka dan hamba abdi, menerima suatu tanda pada tangan kanan atau dahi, 17dan seorang pun tidak dibenarkan berjual beli kecuali ada padanya tanda atau nama binatang buas itu, atau angka namanya.

18Yang dituntut di sini ialah kebijaksanaan. Sesiapa yang mengerti, kirakanlah angka binatang itu, kerana angka itu angka seorang manusia, dan angka itu 666.

 

Kesengsaraan Besar akan berakhir melalui Kedatangan Kedua Yesus Kristus. Kali ini, Dia tidak akan datang sebagai Mesias, tetapi dengan penuh kemuliaan sebagai Raja segala raja dan Tuhan segala tuan. Dia akan memusnahkan semua tentera yang dimiliki oleh syaitan dan menubuhkan Pemerintahan Milenium.

 

Wahyu 19:16

16Pada jubah dan paha-Nya tertulis nama:

“RAJA SEGALA RAJA, TUAN SEGALA TUAN.”

 

Penebusan Tertinggi

Kita juga digalakkan dalam 2 Petrus 3 untuk menantikan hari apabila Yesus Kristus akan memulakan Pemerintahan Milenium dan menegakkan semula keadilbenaran. Dalam Pemerintahan Milenium, Yesus akan memerintah selama 1000 tahun di Bumi. Syaitan, bersama tenteranya, akan diikat dan dilemparkan ke dalam jurang maut selama 1000 tahun. Selepas milenium, Syaitan dan pengikutnya akan dibebaskan untuk masa yang singkat, kemudian, dilemparkan ke dalam lautan api. Syurga Baru dan Bumi Baru akan ditetapkan sebagai keadaan terakhir umat manusia yang telah ditebus. Syurga dan Bumi yang ada sekarang akan cair dalam panas yang membara dan berlalu, dan tidak akan ada lagi kesedihan, kesakitan, kesedihan, atau rasa bersalah.

 

 

Pengangkatan, Kedatangan Kedua Yesus Kristus, dan keseluruhan rentetan peristiwa ini, tidak dimaksudkan untuk menakutkan mereka yang sudah berjalan dekat dengan Tuhan, dan tidak sepatutnya dipandang secara demikian. Ia adalah visi penebusan muktamad dalam perancangan Tuhan untuk umat manusia. Kita hanya perlu takut jika kita degil dan sengaja menjalani kehidupan berdosa atau jauh daripada Tuhan. Pengangkatan seharusnya menjadi harapan yang diberkati setiap orang Kristian. Sejauh manakah ia – dan lebih penting lagi, hubungan kita dengan Tuhan – bermakna bagi kita? Apakah jenis sikap yang patut kita ada terhadapnya?

 

Mengetahui Apa Yang Akan Datang, Bagaimanakah Kita Sepatutnya Bertindak?

Salah satu sikap utama yang perlu ada pada orang Kristian ialah keinginan untuk bertumbuh setiap hari dalam kesalehan, dan cara terbaik untuk melakukannya ialah dengan mengukuhkan kehidupan bhakti kita. Sebagai orang Kristian, kita dipanggil anak-anak Tuhan (2 Korintus 6:17-18, 1 Yohanes 3:1) dan jika kita dipanggil sedemikian, contoh terbaik untuk kita teladani ialah Yesus Kristus, Anak Tuhan Sendiri. Yesus adalah contoh terbaik dari kehidupan bhakti. Seluruh kehidupannya di Bumi adalah sebuah pelayanan yang melaksanakan tujuan Tuhan di Bumi, bahkan ke Kalvari sendiri. Masalahnya adalah, seperti yang Yesus katakan dalam Matius 26:41, bagi kebanyakan daripada kita, “Roh memang rela, tetapi jasmani lemah.”

 

 

 

2 Korintus 6:18

18 “Aku akan menjadi Bapamu, dan kamu, anak-anak-Ku lelaki perempuan, demikianlah firman Tuhan Yang Maha Kuasa.”

1 Yohanes 3:1

1 Ketahuilah betapa kasihnya Bapa kepada kita sehingga kita disebut anak-anak Tuhan! Dan sememanglah begitu! 

 

 

Kita perlu mengukuhkan kehidupan rohani kita dan cara untuk melakukannya adalah dengan mengetahui Perwatakan dan keinginan Tuhan untuk dunia ini. Kita belajar ini melalui doa, dan dengan membaca, mempelajari, dan mematuhi Firman Tuhan, yang diturunkan kepada kita supaya kita mendapat bimbingan harian dalam kehidupan Kristian kita. Kita mungkin tidak sempurna, tetapi kita perlu berusaha untuk mencapai kecemerlangan akhlak, dan dengan sebaik-baiknya seperti yang dibimbing oleh Tuhan, menjalani kehidupan yang suci dan soleh. Kita perlu menjalani kehidupan dalam cahaya keabadian. Apabila kita berjalan mengikut kehendak Tuhan, akan ada kedamaian Tuhan dalam hidup kita.

 

2 Petrus 1:5-8

5Oleh itu, berusahalah untuk membekalkan imanmu dengan kebaikan; dan kebaikan dengan pengetahuan; 6dan pengetahuan dengan penguasaan diri; dan penguasaan diri dengan ketabahan; dan ketabahan dengan kesalihan; 7dan kesalihan dengan belas ihsan persaudaraan; dan belas ihsan persaudaraan dengan kasih. 8Jika kamu semakin kaya dengan segala ini, tidaklah kamu sia-sia dan hampa dalam mengenal Tuhan kita Yesus Kristus.

2 Petrus 3:11-12

11Oleh sebab segala-galanya akan musnah, bagaimanakah sewajarnya kamu hidup? Kamu harus hidup suci dan taat akan Tuhan, 12sementara menanti dan mempercepat menjelangnya hari penghakiman Tuhan. Pada hari itu langit akan musnah terbakar dan segala anasir lebur oleh kepanasan yang dahsyat.

 

 

Kerana penangguhan, orang Kristian kadang-kadang menjadi letih, tetapi Alkitab telah menggalakkan kita dalam Yakobus 5:7-11, untuk bersabar dan bertekun sehingga kedatangan Tuhan. Ramai orang yang beriman besar kepada Tuhan terpaksa melalui ujian penangguhan. Abraham terpaksa menunggu selama 25 tahun sebelum janji Tuhan tentang seorang anak lelaki, Ishak, kepada dia dan isterinya, Sarah digenapi. Joseph terpaksa meringkuk dalam penjara selama bertahun-tahun sebelum dia dipanggil untuk memegang jawatan yang dilantik oleh Tuhan kepadanya. Musa terpaksa tinggal di padang gurun selama 40 tahun sebelum dia dipanggil untuk membebaskan orang Israel dari Mesir. Daud terpaksa bergelut dan menunggu selama bertahun-tahun untuk takhta selepas dia diurapi. Kuncinya ialah hamba-hamba Tuhan ini tidak pernah berputus asa dari kepercayaan mereka kepada Tuhan.

 

Yakobus 5:7-11

Tabah menanggung kesengsaraan

7Saudara-saudaraku, bersabarlah menanti kedatangan Tuhan. Lihatlah betapa sabarnya seorang peladang menunggu tanahnya mengeluarkan hasil yang bernilai. Dengan sabar dia menanti hujan musim luruh dan hujan musim bunga. 8Demikian jugalah kamu harus bersabar. Tabahkanlah hatimu, kerana hari kedatangan Tuhan sudah hampir tiba.

9Saudara-saudaraku, janganlah bersungut-sungut, supaya kamu tidak dihukum. Hakim sedang berdiri di ambang pintu. 10Saudara-saudaraku, ingatlah nabi-nabi yang bersabda dengan nama Tuhan. Teladanilah kesabaran dan ketabahan mereka menanggung kesengsaraan. 11BKami mengatakan mereka orang yang diberkati kerana mereka tabah menanggung kesengsaraan. Kamu telah mendengar kisah kesabaran Ayub, dan kamu tahu pada akhirnya Tuhan memberkatinya. Tuhan amat berpengasihan dan penuh belas kasihan.

2 Korintus 4:17

17Kesusahan yang ringan dan hanya sedetik ini membawa bagi kami kemuliaan yang kekal tanpa bandingan.

 

Sikap kedua yang perlu kita miliki ialah berwaspada dan berjaga-jaga sepanjang masa (Matius 24:42,44; 1 Tes 5:4-8). Amaran banyak terdapat dalam Alkitab tentang aspek kehidupan Kristian kita ini. Salah satu perumpamaan Yesus yang paling terkenal ialah Perumpamaan Sepuluh Perawan, juga dikenali sebagai Perumpamaan tentang Perawan Bijaksana dan Bodoh, yang terdapat dalam Matius 25:1-13.

Pada mulanya, setiap Perawan mempunyai pelita yang menyala. Pada masa ketibaan Pengantin Lelaki, bagaimanapun, pelita yang dibawa oleh lima orang Perawan dengan sedihnya sudah padam. Lima daripada Perawan telah dibawa untuk meraikan dengan Pengantin Lelaki, manakala lima yang lain ditinggalkan. Lima yang lain telah jauh daripada Yesus, mungkin membiarkan keraguan dan sinisme masuk ke dalam hati mereka dan mengakibatkan kehilangan iman dan harapan keselamatan serta hubungan mereka dengan Pengantin Lelaki, Yesus Kristus. Mesejnya jelas. Kepulangan Tuhan akan sama sekali berlaku pada saat yang tidak dijangka.

 

 

Matius 24: 42-44

42Berjaga-jagalah, kerana kamu tidak mengetahui waktunya Tuhanmu datang. 43AIngatlah: Sekiranya tuan rumah mengetahui bila masanya pencuri akan datang, dia tidak akan tidur. Dia tidak akan membiarkan rumahnya dipecah masuk. 44Kamu juga hendaklah sentiasa bersedia. Anak Manusia akan datang pada saat yang tidak kamu sangka.”

1 Tesalonika 5: 4-8

4Tetapi, saudara-saudara, kamu tidak hidup dalam kegelapan. Hari itu tidak seharusnya mengejutkan kamu seperti datangnya pencuri. 5Kamu semua anak cahaya, anak siang. Kita bukanlah makhluk malam atau kegelapan. 6Oleh yang demikian, janganlah kita tidur seperti orang lain. Marilah kita berjaga dan berkeadaan siuman. 7Orang yang tidur, tidur pada waktu malam. Orang yang mabuk, mabuk pada waktu malam. 8ATetapi kita anak-anak siang, hendaklah sentiasa waras dan waspada. Jadikan iman dan kasih perisai dada kita, serta harapan diselamatkan sebagai ketopong pelindung kepala.

 

 

Sikap ketiga yang perlu kita miliki ialah berdiri dalam kemenangan Kristus (Kolose 2:15; Wahyu 12:11). Perkara yang perlu kita sentiasa ingatkan diri kita sebagai orang Kristian ialah Yesus telah memenangi kemenangan atas dosa di Kalvari sekitar 2000 tahun yang lalu. Syaitan, musuh utama orang Kristian, akan terus-menerus cuba mencurahkan keraguan tentang hal ini dalam hati kita. Hakikatnya syaitan tidak boleh berdiri atau membandingkan dengan Tuhan; Tuhan berkuasa penuh atas segala yang berlaku dalam hidup kita, dan Dia mengerjakan segala sesuatu untuk kebaikan mereka yang mengasihi Dia (Roma 8:28). Pada saat-saat kelemahan kita, Yesus mesti menjadi titik pusat kehidupan kita, dan kekuatan dan kemenangan kita akan datang melalui Dia. Serahkan diri kita kepada Tuhan setiap masa.

 

Kolose 2:15

15Setelah menumpaskan segala roh yang berkuasa dan memerintah, Dia mendedahkan mereka di hadapan orang ramai dan menunjukkan bahawa Dia telah menakluki mereka dalam salib.

Wahyu 12:11

11Mereka telah menumpaskannya

dengan darah Anak Domba

dan dengan kata-kata kesaksian mereka,

dan mereka tidak menyayangi nyawa sendiri hingga mati.

Roma 8:28

Lebih daripada penakluk

28Dan kita tahu bahawa dalam semua hal Tuhan bekerja untuk kebaikan orang yang mengasihi-Nya, yang telah dipanggil menurut rancangan-Nya.

 

Akhirnya, terdapat juga sikap keempat yang perlu kita kembangkan, dan itu adalah berfikiran bersandaran Kerajaan Tuhan (Kis. 1:7-8; 2 Kor 5:11). Masih banyak kerja yang perlu dilakukan; ramai di antara kita masih mempunyai orang tersayang yang belum diselamatkan yang akan ditinggalkan sekiranya Pengangkatan itu berlaku dalam masa terdekat. Bagaimanakah pengetahuan tentang penghakiman yang akan datang mempengaruhi sikap kita terhadap orang yang tidak diselamatkan? Seberapa besar kita mengasihi mereka, dan betapa pentingnya mereka dan harapan kekal mereka kepada kita? Sebagai orang Kristian, kita perlu meminta Tuhan memberi kita peluang untuk memberi kesaksian kepada rakan yang tidak diselamatkan atau orang yang dikasihi. Belajar untuk berhubung dengan orang ramai. Firman Tuhan tidak akan kembali dengan sia-sia.

 

 

Ia bukanlah tempat kita untuk membuat spekulasi tentang perkara-perkara khusus mengenai Hari Akhir; hanya Tuhan yang mempunyai pengetahuan penuh. Walau bagaimanapun, kita mempunyai peranan, dan peranan kita sebagai anak-anak Tuhan adalah untuk meluaskan Kerajaan-Nya. Biarkan ini diterjemahkan ke dalam tindakan, mengubah jadual yang mementingkan diri sendiri, sehingga ia menjadi norma dalam gaya hidup kita. Pengikut-pengikut Yesus yang dipenuhi Roh seharusnya begitu sibuk dengan kesaksian bagi Yesus Kristus sehingga mereka tidak mempunyai masa untuk spekulasi tentang hari tepat kedatangan Yesus.

 

Kisah Para Rasul 1:7-8

7Dia berkata kepada mereka, “Tidaklah diberi bagi kamu mengetahui waktu atau saat yang sudah ditetapkan oleh Bapa dalam kekuasaan-Nya sendiri. 8 Tetapi kamu akan menerima kuasa apabila Roh Kudus datang ke atasmu; dan kamu akan menjadi saksi-Ku di Yerusalem, di seluruh Yudea dan Samaria, bahkan sampai ke hujung bumi.”

2 Korintus 5:11

Mengusahakan pendamaian

11Kami tahu apa yang dimaksudkan dengan takut kepada Tuhan. Oleh itu, kami berusaha meyakinkan orang. Tuhan mengenal kami dengan jelas, dan aku berharap dalam hati nuranimu kamu juga mengenal kami dengan jelas.

 

 

Segala-galanya bermuara kepada betapa pentingnya hubungan kita dengan Tuhan dan orang yang kita sayangi kepada kita. Jika Pengangkatan akan berlaku esok, atau dalam beberapa jam akan datang, adakah harapan terbesar kita untuk diangkat untuk bersama-Nya selama-lamanya, atau adakah kita mempunyai perkara lain di dunia ini yang lebih kita cintai? Empat sikap utama iaitu bertumbuh setiap hari dalam Ketuhanan, setia pada setiap masa, berdiri dalam kemenangan Kristus, dan berfikiran bersandaran  Kerajaan Tuhan, semuanya adalah penting yang harus dimiliki oleh setiap orang Kristian.

 

Yesaya 55:11

11demikianlah firman yang Kusampaikan:

ia tidak akan kembali kepada-Ku dengan sia-sia

melainkan akan melaksanakan apa yang Kukehendaki

dan berhasil dalam apa yang Kusuruh kepadanya.

 

Notis: Ini adalah sebuah artikel Kristian yang ditulis melalui lensa iman penganut Kristian. Ia merupakan penterjemahan dari artikel The Rapture and Second Coming of Jesus Christ: How Ready Are We? dan ditujukan untuk pembaca Kristian yang lebih biasa dengan Bahasa Malaysia.

 

|Kongsilah Berita Baik|

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*