Mengenali Peribadi Roh Kudus: Teman Setia Yang Merapatkan Jurang Antara Misteri Abadi dan Sejarah Manusia

Ruj: wordpress

 

Nota: Ini adalah sebuah artikel Kristian

 

Pada Ahad lalu, kita sebagai umat Kristian akan menyambut Pentakosta. Namun, mungkin ada sesetengah daripada kita yang tertanya-tanya mengenai peristiwa peringatan ini. Pada asasnya, Pentakosta memperingati pembaptisan dan kedatangan Roh Kudus di kalangan umat Tuhan dan kelahiran gereja. Roh Kudus adalah agen aktif dan hidup dan Dialah yang membezakan peristiwa penting ini.

Apabila murid-murid mula-mula menerima Roh Kudus pada Pentakosta pertama, ia mengubah hidup mereka. Ia memberi mereka kuasa dan daya tahan yang luar biasa melalui kuasa Roh dan mereka seterusnya mengubah dunia. Hari ini, sebagai orang Kristian, Roh Kudus masih berada dengan kita dan Dia masih boleh mengubah dan memperkasakan hidup kita seperti murid-murid tersebut. Ada baiknya untuk kita mengenali Roh Kudus secara lebih dekat.

 

YOHANES 14:26 (Alkitab Versi Borneo)

26Namun demikian, Penolong, iaitu Roh Kudus yang akan diutus Tuhan dalam nama-Ku, akan mengajarmu segala-galanya dan mengingatkanmu tentang apa yang telah Kukatakan kepadamu.

 

Setiap era sejarah dan setiap tamadun memberikan penentangan terhadap kebenaran Tuhan. Sebab penentangan sedemikian adalah kerana keangkuhan manusia, yang secara universal menentang penyerahan kepada kuasa yang lebih tinggi. Bagaimanakah kebenaran dapat bertahan? Alkitab menggambarkan Tuhan sebagai tiga “pribadi” dalam kesatuan, atau Tritunggal. Di samping itu, ia menunjukkan kepada “rahmat” (kurniaan Tuhan semata-mata) yang membolehkan kebenaran Tuhan bukan sahaja bertahan, tetapi berkembang maju. Karunia ini ialah Roh Kudus, “orang ketiga” Tritunggal.

 

Ruj: christianpublishinghouse

 

Roh Kudus adalah Tuhan yang hadir di dunia untuk menghibur, melindungi, dan mengajar. Semua orang percaya diberikan karunia ini, kehadiran Roh Kudus, yang kemudiannya menjadi pengantara dan mengesahkan kebenaran Tuhan (1 Yohanes 2:20-23). Roh Kudus bekerja untuk meluaskan pemerintahan Tuhan dan menegakkan kebenaran Tuhan. Pada titik-titik di mana Alkitab senyap atau apabila para pemimpin keliru tentang makna atau penerapan yang betul dari beberapa bahagian Kitab Suci, Roh Kudus memimpin dengan penuh kebenaran ke hadapan (Kisah 15:8).

Sebelum kenaikan-Nya, Yesus berjanji bahawa Roh Kudus akan berada di antara murid-murid-Nya, membolehkan misi mereka (Kisah 1:8). Sesungguhnya, Roh tiba di antara mereka secara dramatik pada hari yang disebut Pentakosta (Kisah Para Rasul 2:1-2). Turun ke atas mereka seperti api, Roh Kudus memberi mereka keberanian dan keyakinan yang luar biasa dalam mesej mereka. “Kedatangan Roh” yang sama itu telah dijanjikan kepada semua orang yang percaya (Kis. 2:38-39).

 

Ruj: christianity.com

 

Namun, Roh Kudus sudah hadir dalam Alkitab lama sebelum Pentakosta. Sesungguhnya, dari awal hingga akhir, Roh bekerja untuk melaksanakan dan mengesahkan kehendak Tuhan. Pada penciptaan, Roh berlegar di atas air purba (Kejadian 1:2). Pada penghujung sejarah, Dia bakal menjemput semua untuk datang ke langit yang baru dan bumi yang baru (Wahyu 22:17). Nabi Yoel menceritakan tentang misi penting Roh (Yoel 2:28), dan Yehezkiel merujuk kepada nafas Tuhan, Roh-Nya, sebagai pemberi kehidupan di tengah-tengah “tulang kering” (Yehezkiel 37).

 

Ruj: christian.net

 

Kerana kesilapan manusia, kerja Roh Kudus tidak selalu difahami secara universal. Paulus menulis kepada jemaat Korintus untuk menasihat dan membetulkan pemahaman para pemimpin yang telah menyebabkan rasa sakit hati, kekeliruan, dan perselisihan. Dia menggesa mereka untuk mempertimbangkan bahawa Roh sentiasa memimpin ke arah kasih dan kesatuan, bukan perpecahan gereja menjadi golongan elit dan bawahan (1 Korintus 13).

Dalam Roma 8, Paulus membentangkan penglihatan yang luar biasa tentang Roh Kudus sebagai agen utama dalam mengubah kehidupan (ayat 2), dalam menetapkan tingkah laku yang wajar (ayat 5), dalam mengalahkan selera yang menyimpang (ayat 6-8), dalam menjanjikan kebangkitan (ayat 11), dalam mengesahkan keselamatan (ayat 16), dalam melayani sebagai penolong dan rakan doa (ayat 26-27), dan dalam melaksanakan sebagai agen dalam pekerjaan Tuhan, dari mula hingga akhir (ayat 29-30). Senarai panjang ini bertujuan untuk meyakinkan orang Kristian bahawa kuasa yang mencipta alam semesta adalah sama yang membawa mereka melalui kehidupan dan seterusnya, ke hadirat Tuhan dalam kekekalan (ayat 35-39).

Injil dan surat-surat Yohanes menyebut Roh Kudus sebagai Penasihat kita (Yohanes 14:1626). Versi lain Alkitab menggunakan istilah Pembela atau Penolong. “Nafas Tuhan” dalam Yohanes adalah nafas Yesus, yang memberikan Roh Kudus kepada murid-murid-Nya (Yohanes 20:22).

 

 

Roh Kudus penolong, pemimpin, penghibur, dan teman setia kita. Dia menyampaikan hikmat dan kehendak Tuhan kepada kita sebagai orang percaya (1 Korintus 2:10-16), merapatkan jurang antara misteri abadi dan sejarah manusia. Kebijaksanaan Roh memberi tumpuan kepada Juruselamat yang disalibkan, Yesus Kristus, yang kematian dan kebangkitannya membentuk teras mesej Alkitab.

 

NotaIni adalah sebuah artikel Kristian yang ditulis melalui lensa iman penganut Kristian dan ditujukan untuk pembaca Kristian yang lebih biasa dengan Bahasa Malaysia.

Artikel ini diadaptasi dari artikel asal The Holy Spirit: Comforter and Counselor, Giver of Life and Power Ia lebih ringkas dan mempunyai penekanan yang sedikit berbeza iaitu untuk memperkenali peribadi Roh Kudus. Artikel asal mempunyai penekanan dalam peranan Gereja sebagai umat yang diperkasakan oleh Roh Kudus.

 

|Kongsilah Berita Baik|

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*