Kebapaan: Mencontohi Tuhan Bapa

Image by skalekar1992 from Pixabay

 

Nota: Ini adalah sebuah artikel Kristian 

Ditulis oleh Dr. Lim Poh Ann, Diterjemahkan oleh Christianity Malaysia

 

Sebagai Bapa yang sempurna, Tuhan adalah teladan bagi bapa duniawi.

 

100 / 5,000 Translation results Translation result Bagaimana kita boleh belajar menjadi bapa yang lebih baik daripada Tuhan Bapa, yang merupakan penjelmaan sempurna seorang bapa

 

Apabila kita mencapai akil baligh, kita secara biologi mampu menjadi ibu bapa. Walau bagaimanapun, ini tidak semestinya diterjemahkan kepada kecekapan di pihak kita sebagai ibu bapa. Ramai di antara kita belajar melalui percubaan dan kesilapan, khabar angin—dan selalunya melalui kesilapan kita. Mereka yang lebih bernasib baik mempunyai mentor atau faedah kursus keibubapaan.

Kadang-kadang anak-anak kita menjadi baik, walaupun apa yang kita lakukan atau tidak lakukan. Pada masa lain, mereka menjadi teruk, walaupun kita berdoa dan berusaha.

Di sebalik kelemahan dan kekurangan kebijaksanaan kita, hikmah yang kita boleh peroleh daripada merenungkan “ciri kebapaaan dalam hati Tuhan”—cara Tuhan memperlakukan kita, anak-anak-Nya—mungkin boleh menjadi laluan kepada keibubapaan yang lebih baik. Sebagai Bapa yang sempurna, Dia adalah teladan bagi semua bapa (dan juga ibu).

 

Ayah yang baik adalah salah seorang yang paling tidak didendang, tidak dipuji, tidak disedari, namun salah satu aset paling berharga dalam masyarakat kita – Billy Graham

 

Mari kita meneliti lima ciri hati Tuhan Bapa:

 

KEINTIMAN

Tuhan sering digambarkan sebagai makhluk angkasa yang jauh, maha kuasa, sentiasa bersedia untuk menghukum kita atas dosa dan kesilapan kita. Walau bagaimanapun, Alkitab menggambarkan Tuhan sebagai makhluk relasional, Bapa Abba, yang mengasihi kita dan rindu untuk menjadi sahabat kita (Roma 8:15, Yohanes 15:15).

Sungguh mengagumkan bahawa Tuhan boleh meredhai untuk menjadi begitu dekat dan peribadi dengan kita. Dia bukan sahaja pencipta alam semesta tetapi juga Tuhan peribadi. “Namun demikian, Dia memberikan hak menjadi anak Tuhan kepada mereka yang menerima-Nya dan percaya dalam nama-Nya.” (Yohanes 1:12).

Begitu juga, bapa duniawi perlu meluangkan masa bersama anak-anak mereka, terutamanya dalam tahun-tahun pembentukan kehidupan mereka. Masa-masa yang menyeronokkan bersama sebagai sebuah keluarga menggalakkan ikatan serta mencipta kenangan gembira. Keseimbangan perlu dicapai antara menyediakan nafkah keluarga dan ikatan dengan anak-anak.

 

KASIH

Dalam masyarakat kita yang berorientasikan prestasi, hanya mereka yang pandai, berbakat, cantik atau kaya sahaja diterima. Namun, Tuhan mengasihi anak-anakNya tanpa syarat. Kita datang sama seperti diri kita, ketuat dan semua, mengakui dosa kita, dan Dia mengampuni kita.

Penerimaan tanpa syarat digambarkan dengan baik dalam Perumpamaan Anak yang Hilang. Apabila anak bongsu meminta ayahnya untuk mendapatkan harta pusaka awal, hajatnya dikabulkan. Menurut cerita, dia mensia-siakan semua sumbernya. Akhirnya, apabila dia sedar diri dan pulang ke rumah, adakah hukuman atau celaan menantinya? Tidak. Malah, bapanya memeluknya dan mengadakan pesta untuk meraikan kepulangannya. Perumpamaan ini melambangkan rahmat—kasih sayang tanpa syarat dan penerimaan yang mencerminkan hati Tuhan sendiri untuk anak-anak-Nya.

Apabila anak-anak kita gagal memenuhi harapan dunia atau kita, mereka memerlukan, yang paling penting, kasih sayang dan penerimaan ibu bapa. Jika rumah tidak boleh menjadi tempat keselesaan, penyembuhan dan nasihat, ke mana lagi anak-anak kita boleh berpaling?

 

DISIPLIN

Tanggapan bahawa Tuhan yang pengasih mendisiplinkan anak-anak-Nya kelihatan asing bagi ramai orang. Walau bagaimanapun, disiplin adalah cermin kepada sifat kasih-Nya:

 

“Jika kamu tahan diajari, Tuhanh memperlakukan kamu sebagai anak; kerana anak manakah yang tidak diajari oleh bapanya? 8Tetapi jika kamu tidak diajari, sedangkan orang lain menerima pengajaran, maka kamu ialah anak haram dan bukanlah anak yang sah.” (Ibrani 12:7-8).

 

Disiplin melibatkan penetapan sempadan ke atas tingkah laku anak-anak kita dan penguatkuasaan had tersebut dengan penuh kasih sayang dan konsisten. Walaupun kanak-kanak dibenarkan untuk meluahkan perasaan dan keinginan mereka, mereka mesti tahu siapa yang memegang kuasa dan tanggungjawab menjaga keluarga di rumah.

Kanak-kanak itu harus diberitahu mengapa peraturan tertentu perlu dipatuhi, bahawa semuanya dilakukan kerana kasih dan untuk kebajikannya. Sebagai contoh, anda mungkin memberitahu anak perempuan remaja anda, “Saya terlalu sayangkan anda sehingga tidak sanggup membenarkan anda pergi ke majlis makan malam dengan rakan dalam talian baharu anda.”

Majalah Time melaporkan kajian oleh penyelidik Universiti Tulane, melibatkan 2,500 anak muda, yang menunjukkan bahawa pemukulan kanak-kanak membawa kepada tingkah laku yang lebih agresif-mereka yang dipukul lebih kerap pada usia tiga tahun lebih cenderung menjadi agresif pada usia lima tahun.

American Academy of Pediatrics (AAP) tidak menyokong pukulan dalam apa jua keadaan. Tetapi Alkitab jelas mengenai isu ini: “Orang yang enggan menggunakan rotan membenci anaknya, tetapi orang yang mengasihi anaknya sanggup mengajarnya.” (Amsal 13:24). Tetapi apabila kita memukul, kita mesti melakukannya dalam kasih dan bukan kerana marah. Kanak-kanak itu mesti memahami mengapa dia dihukum supaya dia tidak marah (Efesus 6:4).

Pertimbangkan senario ini: Seorang budak lelaki berusia lima tahun memberitahu ibunya, “Saya tidak akan mengemas bilik saya, dan tiada apa yang boleh anda lakukan untuk membuat saya melakukannya.” Kanak-kanak ini perlu dipukul supaya masalah dosanya (menderhaka kepada pihak berkuasa) dapat dihadapi. Namun selepas itu, pimpinlah dia untuk bertaubat dan mendapat pengampunan Tuhan. Mudah-mudahan, dia tidak akan mengulangi perbuatan tersebut pada masa akan datang.

Jika kita memukul seperti yang dilakukan kebanyakan orang—kerana kemarahan, kekecewaan atau ketidaksabaran—maka kita melakukan apa yang Alkitab mengarahkan kita untuk tidak lakukan.

Untuk keingkaran kecil, dari memukul, mungkin lebih baik kita mengunakan kaedah yang dipanggil Timeout atau Tamat Masa. Detik-detik tenang yang dihabiskan sendirian menafikan kanak-kanak itu daripada sebarang interaksi, memaksa mereka untuk bertenang daripada bertindak secara impulsif.

 

KEPERCAYAAN

Apa yang Tuhan janjikan dalam Firman-Nya, Dia penuhi, kerana kesetiaan adalah sebahagian daripada perwatakan-Nya. Malah, Dia mengawasi Firman-Nya untuk memastikan penggenapannya (Yeremia 1:12). Dialah pemberi, pembimbing, penyembuh dan pelindung kami.

Secara naluriah, ibu bapa mengambil sifat kebapaan seperti menyediakan keperluan harian anak-anak mereka dengan mudah. Bahkan bapa yang jahat tahu memberi pemberian yang baik kepada anak-anak mereka (Lukas 11:13).

Tetapi mereka harus berhati-hati untuk menunaikan janji yang telah mereka buat kepada anak-anak mereka. Jika mereka secara konsisten gagal memenuhi janji-janji mereka, mereka adalah cerminan buruk Tuhan Bapa. Kepercayaan, apabila rosak, sukar untuk dipulihkan.

 

AUTONOMI

Seseorang mungkin bertanya, “Mengapa Tuhan tidak mencipta orang dewasa yang ‘siap sedia’ seperti dalam kes Adam dan Hawa?” Mengapakah manusia dilahirkan tidak berdaya sebagai bayi, perlu diberi makan dan diasuh selama bertahun-tahun sebelum mereka berdikari?

Kita mungkin tidak akan pernah tahu sebab di sebalik rancangan-Nya. Adakah ia kerana Dia melihat terdapat keindahan apabila orang yang hidup sebagai keluarga —unit asas masyarakat— mempelajari untuk mengasihi dan menjaga anak-anak mereka sehingga hari mereka menjadi autonomi?

Dengan autonomi, yang kami maksudkan ialah kematangan fizikal, kejujuran moral, kebolehan untuk membesarkan keluarga, keupayaan untuk membuat keputusan yang rasional … senarai itu berterusan—seperti bagaimana budak lelaki Yesus itu bertumbuh dalam perawakan dan kebijaksanaan serta mendapat perkenan di mata Tuhan dan Manusia (Lukas 2:52). Ia bukan tentang menjadi orang dewasa yang tegar tengkuk memberontak untuk memisahkan diri daripada ibu bapa mereka apabila mereka tiba usia berdikari.

Matlamat autonomi ini sesuai dengan perintah asal Tuhan kepada manusia: “Beranakcuculah dan bertambah banyak serta penuhilah dan takluki bumi” (Kejadian 1:28). Tuhan menghendaki agar manusia memerintah segala sesuatu yang diciptakan-Nya, dengan bijak menggunakan semua sumber yang telah diberikan kepadanya.

Jadi matlamat utama keibubapaan adalah untuk melahirkan orang dewasa yang bertanggungjawab dan jujur yang mampu membesarkan keluarga mereka sendiri dan memainkan peranan yang produktif dalam masyarakat. Oleh itu, ibu bapa mempunyai tugas yang berat di tangan mereka, mendidik dan mempersediakan anak-anak mereka ke arah autonomi, selaras dengan rancangan asal Tuhan.

Ini akan melibatkan pengajaran dan pendidikan anak-anak mereka dalam perkara-perkara Tuhan (Ulangan 6:6-7; Amsal 22:6), bukan sekadar menyediakan keperluan fizikal mereka atau membantu mereka untuk cemerlang dalam bidang akademik. Membesarkan anak-anak intelek, materialistik yang muflis dari segi rohani adalah perangkap yang perlu dielakkan dalam dunia yang serba pantas hari ini.

 

Pengajaran:

 

“Simpanlah dalam hatimu kata-kata yang kusampaikan kepadamu pada hari ini. Ajarkanlah kesemuanya dengan saksama kepada anak-anakmu dan bicarakanlah semua itu ketika engkau duduk di rumahmu, ketika engkau dalam perjalanan, ketika engkau berbaring, dan ketika engkau bangun.” (Ulangan 6:6-7).

 

Didikan

 

“Didiklah seorang anak di jalan yang patut dilaluinya, maka pada masa tuanya pun dia tidak menyimpang dari laluan itu.” (Amsal 22:6).

 

SUATU KESENIAN

Keibubapaan, seperti seni, memerlukan pendekatan yang berbeza untuk setiap anak. Setiap orang adalah unik dari segi personaliti dan perangai—sesetengah kanak-kanak berkemauan keras manakala yang lain lebih sedia patuh. Oleh yang demikian, tiada formula ‘satu saiz yang sesuai untuk semua’ dalam keibubapaan.

Apabila kita mengakui kekurangan kita dan meluangkan masa untuk merenung “Hati Tuhan Bapa”, kita mula lembut dan matang sebagai bapa duniawi.

 

Nota: Ini adalah sebuah artikel Kristian yang diterjemahkan oleh Christianity Malaysia sempena Hari Bapa dari artikel Bahasa Inggeris FATHERHOOD: EMULATING GOD THE FATHER yang ditulis oleh Dr. Lim Poh Ann. Artikel ini mengambil pandangan melalui lensa iman penganut Kristian dan ditujukan untuk pembaca Kristian yang lebih biasa dengan Bahasa Malaysia.

 

|Kongsilah Berita Baik|

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*